Lady Hamilton
04-09-2004, 14:53
Hej! I våras frösådde jag stockrosor, de har vuxit och blommat men några knoppar är outslagna än. De ska vara 2 åriga så nu undrar jag om jag skall klippa ner dem i rabbatten eller låta de vara som de är?
Hälsningar Hammis
kerstin z5-6
04-09-2004, 15:33
nedklippning kan stimulera dem till att blomma igen -men ingen garanti
Lady Hamilton
04-09-2004, 17:56
Menar du att om jag klipper ner dem kan de kanske övervintra?
Christer i Falköping
04-09-2004, 18:11
Ja, de brukar övervintra om man klipper den inna föerna blivit mogna.
Christer.
Sommartorparn
04-09-2004, 23:09
Hmmm,
har aldrig klippt ner mina stockrosor ändå återkommer de snällt år efter år efter år....
Jag antar att det är en fördel att klippa ned dem för att minska stockrosrosten och om man inte vill ha hela trädgården full av frösådda stockrosplantor....... (Men å andra sidan är det trevligt att ha hela trädgården full av frösådda stockrosplantor och låta sig överraskas av nya färgkombinationer.)
Christer i Falköping
05-09-2004, 07:05
Ibland har de ju bildat små sidoskott och då fortsätter de att leva. Ibland är det ett frö som slagit rot och så tror man att det är samma planta som kommer flera år på raken. Men så finns det ju arter som är perenna och dem behöver man ju inte klippa ned för att de skall återkomma.
Christer.
Lady Hamilton
05-09-2004, 08:53
Tack för alla svar, det blir nog att klippa ner i allafall och sedan täcker jag med gräsklipp
Hälsningar Hammis
kerstin z5-6
05-09-2004, 16:04
Avråder från täckning med gräsklipp , det ruttnar lätt under och det blir perfekta sorkbon av det ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.