Det är många frågor som rör sig i huvudet på en nybörjare... Här är några; Har tänkt att försöka övervintra surfinia,silvernjurvinda, änglatrumpet och div.perenner. När ska jag ta in de, behövs avhärdning, ljust eller mörkt och vilken temperatur är lämpligast att ha?
kerstin z5-6
04-09-2004, 17:28
Har du tillgång till sval plats -frostfritt men 5-8 + så är det det bästa -då kan de stå helt mörkt och behöver nästan inget vatten alls I värsta fall klarar änglatrumpeten även rumstemp Den blir en pinne utan blad men överlever
Avhärning behövs bara till våren när de ska ut igen .
Silvernjurvindan blir vackrast om den får xtra ljus under de mörkaste månaderna, men klarar nog mörkt o svalt den med Vilka perenner ska du ta in ?-de är nog de som mår sämst av denna beh
jessica zon6
04-09-2004, 18:21
Vad tokigt,vad fel jag gissade.Trodde att det var sommarblommorna som behöver mest ljus Det var väl mest stockros och taklök i perennväg jag tänkte ta in. Ska jag vänta tills första frosten har varit framme med att ta in petunian och vindan eller? Har nu en röd kvanne som blommar,kan jag plocka frö av den i höst?Hur ser man att fröerna är mogna,visst är den tvåårig?
mvh jessica
kerstin z5-6
04-09-2004, 18:31
Du behöver inte ta in stockrosorna, de klarar sig bra ute -taklöken också om de får en rgranruska över sig -överlever de vårsolen bättre
Visst blir överlevnaden bättre och växten glad om du har tillgång till ett svalt rum + ljus från lysrör över dem de mörkaste månaderna .. men alla har ju inte den möjligheten ta in dem innan frost -gäller alla utom perennerna alltså :9
jessica zon6
04-09-2004, 19:02
tusen tack för hjälpen
jessica
Smekajsa
04-09-2004, 19:17
Njurvindan går alltså att övervintra
ser man på, alltid lär man sig något nytt
mina är ENORMA just nu
så tack Kerstin för upplysningen
kerstin z5-6
04-09-2004, 19:41
Ja de är nog så snygga år två Tål rätt mycket av torka o ljusbrist under vintern -Väck den gärna redan i mars om du har den mörkt o på sparlåga ps-urenkla att sticklingsföröka på vårvintern så man har till alla krukor .. stick ner i jord bara ds
Smekajsa
05-09-2004, 07:27
Tack för ännu mera tips !!
Att de är lätta att föröka, det har de visat själva
genom att rotslå sig nästan överallt där de kommer till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.