Hej alla,
Jag gick i våras och köpte mig lökar av Oxalis (Weibullls lökar). De har växt och blommat fint under hela sommaren...men hur gör jag nu när jag ska övervintra dem? Ska jag låta dem vissna ner och låta dem vara eller ska jag ta upp dem?
kerstin z5-6
04-09-2004, 17:35
var sitter de ? Här övervintrar de bra i nästan bara grus/ mkt grusig jord på skyddad plats som inte tinar fram för fort
zaaritha
04-09-2004, 19:35
Har mina oxalis i urnor o övervintrar rhizomerna i mjölkrummet, ca +10
grader, på vintern. Tar ej upp dem ur jorden. Det har funkat i 7 år nu.
Och jag har mina i fönstren i rumstemperatur, de får betydligt mindre bladmassa vintertid, men är nu 15 år gamla.
Mvh
Fenja
Jo, jag har också fått veta att de ska tas upp.Sedan kan man sätta dem i jord igen i jan-feb.De behöver vilan verkar det som, men det verkar ju också gå att låta dem vara.
Jag rådfrågade min vän som odlat olika sorters oxalis under lång tid både inne och ute och hon sa att det blir mer av dem, livskraftigare plantor, om man låter dem vila så på vintern.
Tur att mina oxalis inte vet om att de växer bättre av att tas upp och vila... jag delade två stora plantor så att det blev 27 stycken (med mellan 6-10 stora rhisomer i varje kruka) i somras!!
Mvh
Fenja
Och
HÄR är ett par av deras bäbbor...
Kul att se att de artar sig, Betty!
Mvh
Fenja
Då låter jag dem helt enkelt vissna ner så tar jag upp dem och lägger dem i en påse med sågspån i...
Jag övervintrar mina oxalis-lökar i den kruka de sitter i i garaget (ca10grC) över vintern. Börjar vattna igen runt mars och ställer ljust.
Oki, nu håller jag på att (försöka) låta dem dö/vissna ner... ska ställa dem på vinden, där det iof blir runt 0an men det blåser inte där inne iaf.
vad tror ni om det?
CITAT (Betty @ 10-09-2004, 12:15)
Och
HÄR är ett par av deras bäbbor...

Hei Betty. De Oxsalisene du har lagt ut med bilde, vet du hva den til venstre på bildet heter.
Sulawesii
15-10-2004, 17:46
Oxalis triangularis 'Crimson Iron Cross'
..... jag är förstås inte Betty......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.