pialotta

Vad kan detta vara? Ngt äter upp bladen...
Åsa, mälardalen zon 2
Det är tyvärr en svampsjukdom som heter stockrosrost.
Det finns en del tidigare inlägg om denna svampsjukdom exempelvis detta:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...a5ab2eaa25eb4ab
Sommartorparn
Rost på stockrosor kan man lära sig leva med. Om du tycker bladen är fula kan du ta bort dom eller plantera något som skymmer. Blommorna är ju lika vackra ändå, och plantorna återkommer år efter år trots rosten. Går ej att förebygga eller bekämpa. Möjligtvis kan angreppen minskas genom att du skär bort första bladrosetterna på våren och gödslar ordentligt.
MRLINDELL
Ta inte bort stockrosen bara. Man kan knippsa av bladen som torkat in långt ner och som kanske misspryder rabatten. Ofta blir det så här första året när man får megablad och inga blommor. Jag har samma problem men alla blad har inte blivit angripna. Jag städade lite på plantorna och de andra bladen växte till sig trots den tråkiga sensommaren här.

Kommer det inga blommor i år blir det desto fler nästa år. Stockrosen kan vara nyckfull på det sättet, den är oftast tvåårig. Så ge inte upp!!!
pialotta
Asså, detta är rost! Nu vet jag.
rolleyes.gif

"Går ej att förebygga eller bekämpa" - så tråkigt, jag får leva med det, då. Stockrosor är nåt av det vackraste jag vet... Knopparna sitter som pärlor utefter stammarna och de skäms inte för sig, utan tar rejält med plats.
pialotta
Mr Lindell, du har rätt som vanligt, bladet är från en ettåring! mega-blad, hihi.
De är frösådda från köpefrö, skall bli svarta (gäller att följa modet!)

Jag har flera andra och där är bladen inte lika fula, men det verkar som att den här svampen är en sensommarsvamp.

Som kuriosa kan jag berätta att de "gamla" var ljusrosa från början, men att jag nu har ett par gula och att i år kom en planta med mörkt violetta blommor! Lustigt, allesammans är frösådda från den rosa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon