boine
Jag har fått en murgröna från mitt jobb. Den är planterad i en självvattnande kruka med måtten 1,5m lång, 30cm hög och 30cm bred.

Den växer på en spalje ovanför krukan som är ca 1,5 meter hög.

Nu i sommar har jag pga utrymmesbrist ställt växten på min balkong, i söderläge.

Jag arbetar borta mycket och har därför inte möjlighet att vare sig vattna den eller duscha den regelbundet.

Nu har ca 75 % av växten dött, de sista veckorna har jag plockat bort hur mycket blad och stammar som helst...

Vad ska jag göra ?

Den får både vatten och näring genom självvattnande krukan...

Finns det någon annan klätterväxt som är snabbväxande och mer lättskött som jag skulle kunna plantera istället ???

Tacksam för ett svar från någon med gröna fingrar...

/ Peter P., Stockholm boine@hotmail.com smile.gif
pejori
hej och välkommen hit laugh.gif laugh.gif
jaadu, murgrönan du har kan ha drabbats av vad som helst, med tanke på att den stått ute. löss och spinn skördar många växter wub.gif wub.gif
du kan testa med att plantera en cissus wub.gif
den är snabb och tålig mot både torka och tål att stå lite mörkare biggrin.gif biggrin.gif
Emser
Kan du beskriva bättre hur bladen som ramlade av såg ut!?! Var den/de torra..., gula..., ätna på..., svarta..., helgröna..., täckta med vitt damm/lurv..., vit ulltussar på undersidan...,klibbiga och sotiga..., gröna men tunna? Beskriv hur de såg ut så kanske jag kan hjälpa dig!
boine
Den har stått ute på min balkong under sommaren, bladen ser inte ut att vara angripna av något ( de är inte klibbiga/uppätna/vita undersidor etc).
De är gula /något bruna.
Det verkar som om den inte får nog med vatten trots att jag vattnat
(någorlunda) regelbundet .
Går det att "bryta av" någon av de levande stammarna och plantera om för att få en tätare "vägg" ???
carol
Hej!

Jag kan inget om självvattnande krukor, men kan det inte vara så att den har täppt till sig eller nåt så att växten inte har fått så mycket vatten som den behöver, eller har du sett att vattennivån har sjunkit som normalt?

Du får inte heller ha den i gassande sol för det gillar den inte. Kanske att bladen brännts och i samband med för lite vatten och stor avdunstning från bladen - murgrönan har ju mycket blad som är tunna och inte har kapacitet att lagra vätskan - så har den helt enkelt inte orkat längre. Det är min teori eftersom den inte verkar ha blivit angripen av spinn som den brukar stryka med av.

Du kan väl ta sticklingar från murgrönan, men det förutsätter ju att plantan är frisk för annars får ju den nya växten samma problem. Den är ju en del av den gamla.

/C
Emser
boine>> Om bladen blir gula. Så beror det oftast på att jorden är vattensjuk - alltså att något har täppt till dräneringshålen så vattnet stannar kvar inne i krukan. Jag tror inte att murgrönan lämpar sig för "självvattnande" krukor; Just pga att de vill ha väl drenerad jord. Det ända du kan göra är att planetar om den och vänta med att vattna tills det att du ser att den börjar repa sig igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon