Vi ska anlägga gräsmatta samt häck & fruktträd på kompakt lerjord.
Vad göra?
Tar tacksamt också emot tips om var man kan köpa jord, flis etc. i södra Östergötland?
undrar Olof
gammelnalle
04-09-2004, 20:36
Hej Olof
Välkommen till oss här
När-Var-Hur du kan köpa det du vill ha kan jag inte svara på... men HÄR finns resurser , tro mig.
Men gräs på styv (kompakt ) lerjord är väl inga större problem?? Då skulle min ogräsmatta aldrig vuxit.....
Men en kompostkvarn... då kan du själv tillverka "flis". Tillgång till material saknas säkert inte.
Hör dig för i omgiviningen om det inte finns något häststall i närheten. Chansen är rätt stor att du kan FÅ hämta gödsel där. Innehåller ofta en hel del halm som luckrar upp din styva lera.
Lycka till
Sommartorparn
06-09-2004, 13:29
Brukar man inte rekommendera att blanda i grus eller grov sand i sådan jord? Mullämnen är nog bra, men de försvinner ju med tiden.
Mia, zon 3
14-09-2004, 07:10
Välkommen hit!
Flis/spån kan du kanske få tag i på Kinda-sågen? Vad gäller jord vet jag att Stadspartner i Linköping har kanonfin jord just nu, men det kanske är för långt att åka?
(Som "öschöte" blir man ju nyfiken - ungefär var i detta vackra landskap håller du till?)
Jag har själv lerjord i mina rabatter och har blandat upp den ordentligt med barkmull och gödsel. Vad jag har förstått så blir lerjord lätt som betong om man blandar i sand så mullämnen är bättre. Nu har jag investerat i en kompostkvarn och kör så det ryker! Jag tror att jag får vara beredd att blanda i rejält varje vår och höst för att luckra upp den. Sen såg jag ett tips om att köra gräsklipparen över alla löv i höst så det ska jag också prova. Hoppas mina råd är riktiga eftersom jag själv är nybörjare! Torvan
Här ger Cilla råd om plantering av fruktträd . På något sätt måste man se till att inte groparna för träden blir till brunnar,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.