|
Full version: Odla vitlök
Hejsan! Jag är sprillans ny här på forumet och har precis börjar intressera mig för odling (kryddor på balkong och liknande). Jag undrar om någon här har erfarenhet av att odla vitlök, något jag skulle vilja testa. Hur gör man? När gör man? Tacksam för alla tips och råd!
MRLINDELL
05-09-2004, 08:48
Det finns många svar på en sådan fråga. Det beror på att det finns olika sorters vitlökar och olika odlingssätt. Tar man Hammarvitlöken som kan bli stor så skall den nästan vara satt nu och skördas samma tid nästa år. Men vill man bara prova och uppleva lyckan med egen vitlök utan krav på megastora lökar men ändå mycket vitlöksmak och goda vitlökar så kan man göra så här.
Mitt försök gäller i Zon 3-4 (Uppsala).
I början eller mitten på April skaffar du Asiatisk vitlök eller bara tar en vanlig köpt vitlök. Bryter sönder löken i klyftor. Knippsar av spetsen på varje klyfta ca 4 mm och lägger dem i en bigpack burk med friskt vatten över ett dygn.
De klyftor som grott med en spets på ett par mm kan du sedan plantera med grodden uppåt i 50% planteringsjord och 50% kossa på säck. Man kan ofta handla 5 pack 50L blandat för under hundringen på många ställen.
Plantera dem ca 5 cm djupt. Man kan använda en vanlig blomlåda på 80-90 cm som jag gjorde och sätta två rader saxat. Du kan sedan rycka första löken på prov typ 3 månader senare, eller runt midsommar om man satte den 4:e April som jag gjorde. Hade blomlådan i en drivbänk trots ruskväder och en del snö ibland utanför.
Jag gjorde bara ett riktigt stort fel. Vi käkade upp alla vitlökar i sallader mm på 2-3 veckor, de tog slut för fort och smakade trots sin måttliga storlek mycket bra. Beträffande lukten så STANK de verkligen vitlök. Man skall då äta dem som färsk vitlök. Klyftorna syns men är relativt små och det känns inte meningsfullt att ens försöka torka dem.
Har man den senare ambitionen med torkning mm skall man sätta de stora sorterna som tar ett år att ta fram på friland.
Åsa, mälardalen zon 2
05-09-2004, 08:59
Man köper först bra utsäde som passar för vårat klimat exempelvis hos Törnviks frö eller hos Åke Truedsson (tomatklubben), Åke har även ett häfte som beskriver hur man odlar vitlök. Kostnaden för utsäde är en engångskostnad man kan ta eget utsäde sedan. Såhär gör jag: Jag sticker ner klyftorna i näringsrik väldränerad jord ca 7-8cm djupt runt okt-nov (vitlöken ska inte spira innan vintern kommer). Jag väljer ut de största klyftorna till utsäde för de ger de största knölarna. Klyftorna sätts ner med ca 15cm mellanrum. När vitlöken spirar på våren ser jag till att de har gott om vatten och näring när de växer, jag gödslar med sådant som gräsklipp, SM3, nässelvatten och liknande med jämna mellanrum, vitlök är en ganska hungrig gröda. Runt slutet på juli början av augusti gulnar blasten och vitlökarna blir klara för skörd och kan hängas upp till tork. Spar de största och finaste lökarna till utsäde. Byt växtplats varje år för att undvika sjukdomar. Här hittar du Åke T. + Törnviks frö http://www.tomatklubben.se/http://www.lantbruksnet.se/tornvik/index.htm(Obs! sorten Thermidrome är oftast inte bland de bästa sorterna den får mycket lätt stresslökar)
MRLINDELL
05-09-2004, 09:10
Men då får man vänta till slutet på nästa år! Och ha tillgång till trädgårdsland och lite annat, fram för allt gott om plats och tålamåd. Personligen kommer jag aldrig att sätta något sådant då skillnaden i smak är minimal. Det enda som är till fördel är att det blir större lökar och att man kan torka dem om man drar upp i större skala. Man skall kanske skilja på trädgårdsoldlig och kommersiellt odlingsförfarande fast i betydligt mindre skala i trädgården. Odlar man på balkong eller i liten trädgård är det helt vansinnigt att handla Åkes överreklamerade lökar och anlägga ett helt trädgårdsland för bara vitlkökar. Många vill nog se resultat redan under växtåret precis som för alla andra grönsaker.
Jag har använt Thermidrome också, dvs den franska vanliga sorten och det blir lika bra. Bäst smakar förstås den Asiatiska vitlöken som är typ 4 ggr så smakrik/stark som vanlig vitlök. Hammarvitlöken ger t ex stora vitlökar men varför bara inrikta sig på stort och mycket när många av oss är mera intressaerade av nyfikenhet, smak, odlarglädje under växtsässongen. Vitlökar som smakar gott på 3 månader är helt ok och borde premieras.
Åsa, mälardalen zon 2
05-09-2004, 09:19
Så himla stor plats tar inte vitlöksodling (jag får till en hel årsförbrukning på mindre än 2kvm odlingsyta) och ska man köra med den tanken att det tar upp plats för en lång tid kan man ju glömma alla kålväxter + de flesta rotsaker och liknande som också tar lång tid på sig att bli klar, allt behöver inte bli klart på en gång i hemodling.
Och visst smakar hemodlad vitlök bättre + olika sorter smakar olika.
Tack så mycket för båda tipsen! Ser att mitt inlägg skapade lite debatt.  Smaken är tydligen som baken när det kommer till vitlök... eller, det där lät kanske lite fel... Jag bor i en lägenhet i Norrtälje (zon 3 eller 4?) och har bara tillgång till balkongodling, så några större ytor blir det nog inte tal om för min del. Och som glad amatör vill jag helst se snabba resultat. Ni säger att det inte är någon vits att torka de mindre vitlökarna, men kan man istället kanske lägga in dom, och har ni i så fall några bra recept på det? Återkommer om jag får några ytterligare spörsmål angående vitlöksodling!
Hej och välkommen hit 'rubbad'! Du kom på ett helt underbart nick  !! Mvh Fenja
Tack så mycket.  Jag är som sagt helt "grön" på det här med odling så jag hoppas att ni står ut med mina nybörjarfrågor.
Det är jätteroligt att svara nu när man fått svar på alla sina egna nybörjarfrågor, så fråga på du!! Mvh Fenja
Jag har aldrig odlat vitlök annat än på fönsterbrädan, och det gör jag hela vintern. Jag sätter ned klyftorna av Konsums vitlök i en kruka, tätt. Sedan skördar jag blasten som gräslök och lägger på smörgås, har i maten mm.
Det kan jag ju också testa, vore kul att ha nåt att fixa med redan nu, så man slipper vänta till våren.
Jag brukar oxå odla vitlök som gräslök. Jättebra att använda i sallader, wok, smörgåsar o.s.v. Brukar oftast bli att man trycker ner riktigt torkade och dåliga vitlökslyftor som man inte vill använda annars, de flesta av dem brukar ändå orka gro och ge "gräs". Vanliga fräscha vitlöksklyftor är enklast att lägga in enbart i vanlig olivolja utan desto mera konstigheter. När vitlöken är slut går det jättebra att använda oljan på bröd, stekning och annan matlakning. Mycket av vitlökssmaken finns kvar i oljan. P.s minns inte vilken av de engelska drottningarna det var, men någon av dem hade sin kock att tugga på en vitlöksklyfta och andas på maten före servering. Hon ville bra kunna förnimma vitlöken
Om någon orkar ta besväret så finns det i Finland en förening, Nyttoväxtföreningen, som säljer en alldeles speciell vitlök, "Alexandra". Den har importerats till Finland från St. Petersburg på 1920-talet, överlevt och t.o.m. förvildats. Den består vanligtvis av 5 klyftor och blir mycket stor och god. Nyttoväxtföreningen, som tyvärr har alla sina alldeles utmärkta produktkataloger uteslutande på finska, har en vänlig personal som man kan kontakta på tel. + 358 9 43 42 350 eller + 358 40 592 21 22 eller fax + 358 9 43 42 3535 eller e-mail hyotykasviyhdistys@co.inet.fi Den som kan finska kan också gå in på hemsidan och titta http://www.hyotykasviyhdistys.fiHälsningar Mulle
Jag odlar vit lök sedan ett antal år.I början använde jag konsums vanliga,sedan köpte jag vitlök till odling på en marknad,de var jättegoda,glömde sorten.Förra hösten använde jag eget utsäde,det var hela lökar inte klyftor också de jättegoda.I år köpte jag Weibulls,det står inte vad det är för sort.En del satt jag i pallkrage där jag hade ärter,några hamnade i en rosrabatt där jag har bra jord,jag har en kvar som jag ska sätter lite senare.Härligt med engen odlad vitlök.Krukvarianten vill jag prova med,till wok och sallad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|