Full version: Hoyor....
råse-marie
Har nu några små plantor som jag köpt (sticklingar) på auktion...hur ska jag göra med dom för att lyckas?

Vitmossa är det sån som man har till jul??

Om jag vill ta sticklingar själv hur gör jag ??

Sticklingar...hur stor kruka ska dom stå i ? Räcker det med en fingerborg?
wink.gif Vet ju att dom vill ha trångt om fötterna ??? smile.gif

Fler tips om bästa sidan med hoyor.

HUr många år måste man vänta innan det kan tänkas att blomma?

Gillar dom att duscha ???

Någon som kan svara på alla mina frågor....? unsure.gif

wacko.gif blink.gif wacko.gif blink.gif unsure.gif unsure.gif smile.gif biggrin.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vitmossa är inte samma som handeln säljer under namnet vitmossa, vitmossan är grön (det som handeln envisas med att kalla vitmossa är inte ens en mossa det är en lav)

Själv brukar jag klippa hoyasticklingar under en nod och sedan tar jag bort de bladen som är närmast så det inte blir några blad i jorden. Jag brukar ta en hyfsat stor kruka runt 7cm i diameter, är den för liten så trillar den nog bara omkull. Om det går så försöker jag få en stickling me3d en gammal blomstängel på då brukar de komma igång och blomma snabbare. Hoyor med stora blad sätter jag med 1 stickling per kruka, småbladiga hoyor + hoya linearis sätter jag med många sticklingar per kruka. Hur många blad jag spar på sticklingen varierar, är de småbladiga kan de få ha många blad, storbladiga får oftast nöja sig med att behålla 2-4blad.

Här hittas bild på vitmossa
http://hem.spray.se/saxifraga/odling.htm
Zazu
jag brukar rota mina hoyasticklingar i vatten, men eftersom jag bara har två sorter så vet jag inte om det går med alla, men du kan ju fråga här: svenska hoya sällskapet
Orchid
Var kan man köpa vitmossa? Eller kan man hämta vitmossa i skogen??
Ina
Torkad pressad vitmossa finns att köpa i välsorterade blomaffärer men det går alldeles utmärkt att plocka egen! Jag brukar gå ut i skogen och hämta hem en kasse lite då och då så det finns hemma. Den torkar ju efter ett tag men då är det bara att blöta upp den innan man använder den!

Maggan's hoyasida
Pierre & Marie
Club Hoya
pialotta
vad har ni mossan till?
wub.gif
Caroline
CITAT (pialotta @ 05-09-2004, 16:19)
vad har ni mossan till?
wub.gif

Mossan är perfekt att rota i, och att blanda ner i jorden för att den ska hålla fukten bättre.
Jag rotar oftast i jord blandad med vitmossa eller ibland i ren vitmossa (beroende på vilket humör jag är på). Båda funkar! rolleyes.gif
pialotta
I see! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon