Full version: Mera physalis
Norrland
Hej!

Vet någon om physalis lätt får spinn angrepp?

Har ju tyvärr råkat ut för dessa på mina gurkor så dom mår inte alls bra! Jag läste också att det verkar vara svårt att bli av med detta då dom verkar kunna övervintra.

Tomaterna trivs dock och även paprika och spansk peppar. Så jag får väl försöka odla sånt som inte spinnkvalstrena trivs så bra i!

Funderade på att prova physalis nästa sommar och tänkte om någon vet om dom lätt får spinn?

Hälsningar från norrland smile.gif
Dan i Nacka
Jag har odlat Physalis i några år och trots att jag haft andra växter med spinn i närheten har Physalisen aldrig blivit angripen.

Vänliga hälsningar

Dan
MRLINDELL
Physalis slipper t o m bladlössen! Jag har haft ett moget bär idag tongue.gif

Haft = uppätet!
Iza
När vet man att de är färdiga? Törs jag öppna fodret och titta?
MRLINDELL
De slår om från grönt till gult i klockan, då är även fruktfästet på bäret gult. Det behöver inte spricka upp helt utan man kan ta dem när man ser att det spricker upp i klockans nedre spets. Man kan lika gärna ta dem då innan någon inkräktare hinner dit. Doften är som honung/vanilj och borde dra till sig allt möjligt.
Norrland
Tack Dan!

Då tror jag att jag vågar mej på att prova physalis nästa säsong! Det låter ju spännande och kul att prova nåt nytt.

Här har jag ju också fått många goda råd och tips på köpet! Det ska bli så spännande.... (längtar redan till våren) tongue.gif

Hälsningar från Norrland
Boel z4
Jag har en planta, skall den klippas ner för övervintring? Är den perenn eller tvåårig?
åsgård
Här kommer en hälsning från "Physalisskogen"

Ville hälsar

]http://www.odla.nu/album/data/kenneth38/fu...16621.jpg[/IMG]

Ägarn själv
Hälsningar Kennneth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon