Dzad
Plockade ett par gröna ekollon från en ek idag. Inte går det väl att så dem så som de ser ut nu? Inte ens fastän man utsätter dom för kyla ett par dagar (frysbox, kylskåp smile.gif).
Är lite otålig att få börja så. rolleyes.gif
Skulle också vara roligt om de skulle gro redan i år så får jag täcka över lillväxten till vintern.

Hur är det med lönnfröna då? De vingbekläddafröpåsarna börjar se ut att ha ganska stora frön i sig...

Hur många veckor borde man vänta för att vara på den säkra sidan?
Skall ekollonen vara verkligt bruna?
Mina såg ut ungefär så här: http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/sko...ild/ekollon.jpg
Christer i Falköping
Nu är det ju så att det är tålamod som gäller! Ekollonen skall ha hunnit bli bruna, för att du säkert skall kunna få dem att gro. Dessutom krävs det ganska lång tid i kyla för att de skall go. Plantera dem ute på hösten, så gror de säkert till våren. Lönnfröer har jag sett gro på hösten, men de plantorna blir inte långlivade om det är en normal vinter. De behöver en sommar på sig för att bli kraftiga nog att klara en vinter. Så tålamod rolleyes.gif
Christer.
Dzad
Tack.
Måste väl ha tålamod några veckor till då. smile.gif

En annan enkel fråga: Skall man ta ut fröna ur lönnkapseln (det gröna), skall man bryta den mitt itu, eller kan man bara stoppa ner den som man får dem från träden?

En sista fråga innan jag har mina såfunderingar klara: Hur stor chans är det att t.ex. ett lönnfrö eller ekollon faktiskt gror? Rekommenderar ni att man planterar många ekollon eller lönnfrön för att säkert få en växt på våren?
Christer i Falköping
Ekollon och lönnfrön gror lätt. Ekollon brukar jag bara trycka ned ytligt i en kruka med jord(skalet skall vara kvar) lönnfrön likaså. Se bara till att jorden är lätt fuktig hela tiden. Har den börjat gro och jorden torkar ut, så dör den lilla plantan.
Christer.
Dzad
Låter bra. Antar att du menar att jorden skall vara fuktig på våren då den börjar gro.

En förhoppningsvis sista fråga, som jag glömde bort: Kan jag ställa ut de redan plockade ekollonen i solen och så blir de färdiga och bruna den vägen? Hoppas inte det där var en allt för tokig idé. laugh.gif
Christer i Falköping
Jag skulle ta nya. Plocka några som redan fallit ned på marken. Dessutom skall jorden vara fuktig hela tiden. Den skall ju tränga in genom skalet och det tar sin tid. Ställ krukan ute i skugga och stänk lite vatten på jorden då och då.
Christer.

Om du vill vara riktigt lat, så går du ut i skogen nästa vår och plockar ekollon och lönnfrön som precis börjat gro. Mycket enklare laugh.gif
Christer.
Dzad
Öh. Aha, du menar att man skall vattna krukorna lite nu som då på våren... eller redan efter man planterat, nu på hösten? Eller både och? smile.gif

Tyvärr finns det inga vilda ekar eller lönnar här i skogen. Oj vad fint det skulle vara med en bok-, lönn- eller ekskog någonstans... men tyvärr är det bara ni i södra sverige som är så lyckligt lottade. wink.gif
Christer i Falköping
Redan nu när man planterat på hösten. Men jorden skall bara vara fuktig, inte blöt. Sedan skall den hållas fuktig hela tiden(tja, inte när det är fruset förstås, då står ju krukan bara där tills värmen kommer igen)
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon