Becky,Malmö
05-09-2004, 15:29
Undrar när jag kan dela mina alltförstora Höstanemoner och Malva? De blommar ju forfarande lite, ska jag vänta tills de har vissat ner helt?
Någon som vill svara på den kanske enkla frågan?
kerstin z5-6
05-09-2004, 16:03
Malvan kan delas nu, blommor eller ej -Höstanemonen dör i värsta fall -Bör inte delas förrän i vår !
Malvan kan vara svår att flytta p.g.a. pålroten, jag tror att den är lika knepig att dela... Men du kan ju prova om det är flera plator som står intill varandra. Höstanemonen vet jag inte hur man gör med.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
05-09-2004, 17:51
Malvor överlever vadsom helst trots pålroten .. i alla fall hos mej och om det är den vanliga Myskmalvan .. självsår sig som en tok gör den med ...
Gråmalva eller annan sort skulle jag flytta på våren
Här (Boråstrakten) har det varit jättesvårt att flytta Myskmalvorna, de gånger jag försökt. Småplantor har överlevt bäst om de flyttats tidig vår. Men prova, det kanske inte gör så mycket om någon dör om plantan ändå är för stor.
Mvh
Fenja
CarinaA
06-09-2004, 12:20
Höstanemonen måste jag fråga om... Har läst massor om att den ska planteras på våren för att klara sig, men den sätter ju själv skott på hösten?? Klarar de sig för att de har kvar "navelsträngen" från moderplantan då eller??
Man måste ju fråga för att få veta, sägs det...
C.
kerstin z5-6
06-09-2004, 13:01
Ja ! Plantans egen förökning via skott har inget med hur den tål flytt att göra -eller nyplantering
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.