Full version: Bygga varmbänk
magiana
Jag skulle vilja bygga en varmbänk men undrar nu vad jag ska använda för material till själva lådan. Jag tror väl att lecablock skulle vara det bästa men de kostar ju en del har jag förstått. Några andra förslag?
KURT
Tryckinpregnerat virke om den skall hålla länge. Annars kan man nog få tag i billiga lecablock som "blivit över" när någon byggt, eller begagnat tegel.
Mariaana
Skriver i den här tråden då det kanske är onödigt att starta upp en ny om samma sak... sleep.gif

Har letat runt lite på nätet och det här är det enda stället där jag ser någon nämna tegel i samband med varmbänk...och eftersom jag har en hög begagnat tegel så tänkte jag nyttja det.... rolleyes.gif

Är det nåt speciellt jag ska tänka på då?

Är tegel "kallare" än trä och leca? Isolera extra?

Mvh M
Ingrid på Västkusten
Du kan använda halmbalar runt bänken om Du har.......eller frigolitskivor(markskivor t ex - köper Du de 'blåa'så håller d emkt bättre än de vita och går att återanvända). Jag har anlagt några varmbänkar men aldrig fått dem att 'pjutta' p g a gör dålig isolering. Skam den som ger sig, då körde vi ner en jordvärmekabel ( ifrån Willab) och det gick preciiiis lika bra ;-)
uno
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 17-12-2004, 07:49)
Du kan använda halmbalar runt bänken om Du har.......eller frigolitskivor(markskivor t ex - köper Du de 'blåa'så håller d emkt bättre än de vita och går att återanvända). Jag har anlagt några varmbänkar men aldrig fått dem att 'pjutta' p g a gör dålig isolering. Skam den som ger sig, då körde vi ner en jordvärmekabel ( ifrån Willab) och det gick preciiiis lika bra ;-)

Hej Ingrid. gjorde du en varmbänk utomhus med enbart jordvärmekabel?
Hur gjorde Du? Isolerade Du en markbit med blå frigolit, grävde ner värmekabeln i jorden och drog upp tidiga vårprimörer?
hälsning
uno
Ingrid på Västkusten
Hej Uno,

Vi drog dit hästdynga samt bredde på ett tio cm tjockt lager av vanlig plantsjord - när inget hände så körde vi ner en jordvärmekabel :-) och njöt senare av sallader och rädisor :-))
och så isolerade vi inte ens utan 'körde' i en av våra ordinare upphöjda bäddar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon