Christer i Falköping
Att få frökapslar var inget större problem, men hur gör man sedan? När vet jag att frökapsel är mogen att ta? Eller är de så hybridiserade att de inte kan sätta fertila fröer? Jag har för mig att jag läst att fröerna behöver en bakterie som finns i komposten hos moderplantan. Kan man då helt sonika hälla ut den komposten och så fröerna i denna? Vad tror ni? Har ni någon idé eller gissning?
Christer.
Nymphaea
Hur ser dina frökapslar ut? hur länge har de suttit på plantan?
Det går att så frön från en grön kapsel (men den måste vara mogen nog). En normal Phalaenopsis tar ca 6 månader på sig för att kapseln ska mogna helt, men för att så från en grön kapsel kan man 'skörda' redan efter 2/3 av mognaden (dvs efter 4 månader).

Man brukar så orkidéfrön på ett sterilt näringsmedium med närsalter, vitaminer och socker. Det ska vara sterilt, vilket kan vara mycket svårt att fixa.

Det finns de som lyckats med att så på en bit bark eller i komposten vid sidan av orkidén. Det finns chanser till att det kan lyckats, grejen är det att rätt svamp (inte bakterie) måste finnas närvarande och infektera fröet.
(Tänk på att kapseln ska vara riktigt mogen vid ett sådant försök).

Orkidéfrön har nämligen ingen frövita; utan näring gror de inte.

Läs mer här...
GoSatta
hur befrukas dom? kan samma planta befrukta sig själv? eller måste det vara två? gör man det själl med typ pensel? och när har dom pollen?
Christer i Falköping
Frökapslarna är bara C.a två månader än, så då är jag ju inte försent ute i alla fall smile.gif De är c:a 1cm tjocka och ganska långa. Det hela var bara ett försök, för att se om det överhuvudtaget var möjligt att få fram fröer.
Att få fram ett sterilt näringsmedium kan ju vara lite väl svårt. Så kan det kanske vara någon idé med att ta komposten från moderplantan och försöka få dem att gro där då? Eller helt enkelt hälla ned fröerna direkt intill moderplantan?
Nymphaea kan nog bättre beskriva hur man gör. Men jag tog helt enkelt en tjock rulle med hushållspapper och tryckte in i blomman. Där finns det en liten 'flik' som hakar fast i pappret och ut följer det med två 'pollenkulor'. På nästa blomma gör man likadant, nu med kulorna på och så hakar de fast på rätt ställe i den andra blomman.
Tack för svaret Nymphaea
Nymphaea
Orkidéer har, precis som Christer antydde, 'pollenkorn' med många pollen. De brukar vara två till fyra i antal. (Kallas egentligen pollina.) Dessa pollina består av pollen som sedan gör sitt vid rätt plats och vid rätt tid (befruktar äggcellerna i fruktkroppen).

Om du tar en vanlig Phalaenopsis så sitter pollina, som gula korn, under en liten flik (eng. anther cap). framtill. Denna flik, eller sköld, kan lätt pillas bort. Pollina följer antingen med, fastsittande inuti fliken eller så sitter de kvar på plantan.

Stigma eller 'märket' finns sedan strax under pollinernas ursprungliga position. Phalaenopsis (och många andra orkidéer) har som två små hår liknande spröt precis framför fördjupningne.

Märket kan ofta vara aningen klibbigt, så att pollina fastnar.
Det är bara att trycka dit de gula kornen lite försiktigt...

Det behöver inte vara svårt att få tag på ett sterilt näringsmedium. Det finns flera försäljare att köpa ifrån, men det ligger mycket jobb bakom att odla upp plantor från frö (eller att klona oirkidéer) på egen hand. Man ska gärna veta lite om det man gör.

Jag försöker med ett hemmagjort medium (blomstra, bananpure, socker och ett vitaminpiller) för att själv odla upp orkidéer 'hemma i köket'.
Sterilisera kan man göra med ugn, tryckkokare och kemikalier (sprit eller blekmedel).

Om man väl lyckas få frön att gro på ett sterilt medium måste 'groddarna' (s.k. protokorm) flyttas över till ett fräscht medium, vilket också innebär en massa jobb. Men det är kul om det lyckas...

För att besvara frågan om befrukning:
Man kan ta pollina från en blomma på samma planta som den blomma man befruktar. Dock inte samma blommas pollina till samma blommas stigma.
En pensel kan vara knepig att använda. Pollen sitter just som korn och inte som mjöl. En pincett eller tandpetare fungerar däremot!

Slutligen tycker jag att idén med att så frön runt plantan, i komposten låter intressant. Fröna är ytterst små och produceras i mängder... Några av dem kanske gror, det återstår ju bara att se smile.gif

Jag har själv försökt med ett liknande experiment, fast på en liten servet av papper på en bädd av vitmossa (sphagnum).
Nymphaea
Ja just det. E på bilden ovan, är 'fliken' eller 'anther cap' som det heter på engelska. Vid F (pekar uppåt, fast under E), är stigmad, märket; varvid pollina ska fästas..
Christer i Falköping
Kunde inte förklarat det bättre själv biggrin.gif
I och med att jag har tre frökapslar tänker jag försöka med ditt näringsmedium också. Om jag lyckas få fram något, så skriver jag det här i forumet.
Tack igen!
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon