Orkidéer har, precis som Christer antydde, 'pollenkorn' med många pollen. De brukar vara två till fyra i antal. (Kallas egentligen pollina.) Dessa pollina består av pollen som sedan gör sitt vid rätt plats och vid rätt tid (befruktar äggcellerna i fruktkroppen).
Om du tar en vanlig Phalaenopsis så sitter pollina, som gula korn, under en liten flik (eng. anther cap). framtill. Denna flik, eller sköld, kan lätt pillas bort. Pollina följer antingen med, fastsittande inuti fliken eller så sitter de kvar på plantan.
Stigma eller 'märket' finns sedan strax under pollinernas ursprungliga position. Phalaenopsis (och många andra orkidéer) har som två små hår liknande spröt precis framför fördjupningne.
Märket kan ofta vara aningen klibbigt, så att pollina fastnar.
Det är bara att trycka dit de gula kornen lite försiktigt...

Det behöver inte vara svårt att få tag på ett sterilt näringsmedium. Det finns flera försäljare att köpa ifrån, men det ligger mycket jobb bakom att odla upp plantor från frö (eller att klona oirkidéer) på egen hand. Man ska gärna veta lite om det man gör.
Jag försöker med ett hemmagjort medium (blomstra, bananpure, socker och ett vitaminpiller) för att själv odla upp orkidéer 'hemma i köket'.
Sterilisera kan man göra med ugn, tryckkokare och kemikalier (sprit eller blekmedel).
Om man väl lyckas få frön att gro på ett sterilt medium måste 'groddarna' (s.k. protokorm) flyttas över till ett fräscht medium, vilket också innebär en massa jobb. Men det är kul om det lyckas...
För att besvara frågan om befrukning:Man kan ta pollina från en blomma på samma planta som den blomma man befruktar. Dock inte samma blommas pollina till samma blommas stigma.
En pensel kan vara knepig att använda. Pollen sitter just som korn och inte som mjöl. En pincett eller tandpetare fungerar däremot!
Slutligen tycker jag att idén med att så frön runt plantan, i komposten låter intressant. Fröna är ytterst små och produceras i mängder... Några av dem kanske gror, det återstår ju bara att se

Jag har själv försökt med ett liknande experiment, fast på en liten servet av papper på en bädd av vitmossa (sphagnum).