Full version: Växtbytardag i
Sollan
Jag och några av mina trädgårdstokiga grannar har i några år ordnat en liten växtbytardag i området där vi bor.
Vi kommer även i år att göra detta. Enligt planerna, söndagen den 26/9 14:00-16:00. Plats Stora Mellansjö i närheten av Farsta.
Vi byter då växter, frön och annat trädgårdsrelaterat. Lotteri kommer att anordnas där vi har trädgårdsredskap från Fiskars att lotta ut. Försäljning av trädgårdsförkläden.
Men framför allt träffas vi och fikar och pratar med våra grannar och vänner.
Jag undrar om någon härifrån skulle vara intresserad att komma? Ni kan väl höra av er i så fall!
Välkomna/sollan
Annki
Sollan! Det är klart att vi kommer!!
Är det någon som inte hittar till Stora Mellansjö så kan jag 1) stanna till vid lämplig parkering och "köra före" er andra och visa vägen och 2) hämta max 4 pers som bor söder om city. PM till mig, så hjälper jag er som kanske inte hittar, eller inte orkar åka kommunalt. Det är promenadavstånd från T-banan om man har friska ben, alt man kan även åka buss från T-banan i Farsta Strand till Stora Mellansjö.

Sollans Stora Mellansjö är ett litet paradis på jorden! Ni gör en stor miss om ni inte kommer, ni som bort runt Stockholm. Och jag har träffat hennes trädgårdsvänner några gånger under sommaren. Härliga människor! wub.gif
Caprice
Sollan, jag vill jättegärna komma.... men jag jobbar varje söndag..! sad.gif mad.gif
Har hört att vi har liknande tomter (naturtomt) så det skulle vara jättekul..!

Kanske blir en lördag nästa år...? smile.gif unsure.gif

Ni får säkert jättetrevligt!

Caprice
Sollan
Så trevligt! Alla som kommer är hjärtligt välkomna! Jag har samlat frön som jag gärna byter/ger bort, har dessutom några egendesignade trädgårdsförkläden jag säljer samt säkert en del växter som jag kan dela med mig av. Vi har också en mycket duktig person i området som jag hoppas kan komma med för hjälp och tips, men jag misstänker att han är uppe i Norrland och jagar....
Caprice, vill du komma dagen innan så är du välkommen, om du vill titta på vad jag kan erbjuda. Lotter säljes redan då... rolleyes.gif Det kan ju också bli så att vi kan byta dag om det visar sig att det är tokigt med söndagen.
/sollan
Caprice
Sollan,
kommer jättegärna på lördagen, om det inte blir besvär för dig...? wub.gif
Ska bli jättekul!

Caprice
Annki
Nu tar vi och lyfter upp den här tråden och frågar alla Stockholmare: - var håller ni hus?? Är det ingen mer som vill byta plantor/fröer och få något nytt spännande i trädgården?
Sollan
Jo, det närmar sig... Om vädrets makter vill förstås... Någon som vill komma??
/sollan
Gunvor Nilsson
Hej Sollan! Jag tackar för inbjudan och kommer! Hör av mej senare för färdbeskrivning.

/Gunvor
Annki
Är det badudden som gäller? Håll tummarna för fint väder! Men var är resten av stockholmarna? Nina, Sanna, Stefan och ni andra? Det vore kul om vi blev några stycken.

Har samlat frö i vild förtvivlan innan det började regna. Hoppas på grävväder på lördag, så att en och annan planta kan få följa med också. Måste i alla fall ta upp dahlior och blåsalvior innan de fryser. Jisses vad glad jag blev, när jag såg i någon tråd att man kan övervintra blåsalvian! wub.gif

Erbjudandet om skjuts från T-banan Farsta Strand kvarstår om någon är intresserad. Måste ändå passera och har plats för fyra till i bilen.
Sollan
Växtbytardagen blir på Norråplatsen vid ån som går längs Norråvägen. Vi får hoppas på hyfsat väder eftersom vi inte har möjlighet till skydd för regn.
Håll tummarna för solsken och ljumma vindar...! smile.gif
/sollan
yla
ahhh den här tråden hade jag missat
jag antecknar i boka o försöker komma
tongue.gif tongue.gif
Sollan
Kan man få be om vackert väder i morgon? Föredrar faktiskt ihållande hällregn istället för kvartsväder (15 min sol, 15 min regn). Då vet man vad som gäller....
Jag kommer att lägga ut vid 13-tiden huruvida det ställs in eller ej.
Välkomna/sollan
Annki
Nu ställer vi inte in något! Jag har bjudit in tre kolonikamrater. Och ägnat en del av dagen till att paketera frön. Så kom igen! Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. I värsta fall får vi sitta i bakluckan på bilarna! biggrin.gif Dvs om man är rädd för att krympa eller nåt! Ska bli kula att se er!
yla
nu ska jag ta fram kartan o kolla vart det är för jag tror banne mej att jag kommer ,men jag har ju knappt några saker at byta med
men jag tar väl med mej de jag fått ihop mycket av så får vi se
salladsfrön är det unsure.gif vågar jag komma me bara dom sad.gif
hoppas det isåfall ses vi
Sollan
Vi kör som planerat! "Come hell or highwater" som min amerikanska väninna skulle säga...
Ta med fika och lite slantar till lotteriet. Sitter och paketerar frön för brinnkära livet. Jag tar med regnrock och paraply och bilen för att besvärja regngudarna...
Så roligt det ska bli!!!
/sollan
Gunvor Nilsson
Tack Sollan, för att du arrangerade växtbytardagen och för trevlig samvaro med dej och andra trädgårdsfreakar bland dina grannar, kolonister och Odla-forumister! Det kom ju varken hell eller highwater bara lite dugg! biggrin.gif. Och alla kom med gott humör!
En del gick hem med lotterivinster också! tongue.gif ,
och alla med växter och fröer, som vi minsann skall dra upp och ta med i form av växter nästa år! wink.gif

/hälsar Gunvor
wub.gif
Annki
Tack Sollan för ett lysande initiativ och allt jobb du lagt ned! Vad kul det var att få träffa alla trädgårdsintresserade från Odla och Stora Mellansjö. Och en kompis från Beatebergs koloniförening dök också upp! wub.gif

Jag kom hem med ny digitalis, ny sallad, ny vallmo, lejongap, en röd rudbeckia i två våningar (doubledecker) och balsmin. Och sen lyckades du Sollan lura på mig ett gräs! Har aldrig odlat gräs förut - växer så himla bra ändå i kolinotten! Speciellt kvickrot... Men det här gräset var snyggt! Blev också lycklig ägare till en ny sekatör! Tack, tack! tongue.gif Är lite pervers på sekatörer - bästa redskap som finns!

Tack för en kul eftermiddag i en vacker miljö! / kram Annki
Sollan
Ja, det var jätte,jätte trevligt! biggrin.gif biggrin.gif
Men som jag brukar säga; "Det är gästerna som gör festerna"! Det är jag som ska tacka alla trevliga människor som kom.
Har suttit och dreglat över mina nya fröer; Tulipa tarda, svart solros, vaxblomma aprikosfärgade ringblommor och annat smaskens. För att inte tala om mina nya klematis.... wub.gif
Vi ses (om inte annars) nästa år....
/sollan
yla
Hallåå nu kommer tack från mej också
det va ju fel på forumet när jag äntligen kom hem till datorn
så int kunde jag komma upp o skriva då
oj det kändes inte bra alls att inte komma in på odla

men igår va en härlig dag o en massa fina blommor följde med mej också hem nå ja inte ända hem förstås
Spindellijan stannade hos min mamma tillo börja med för hon har letat efter en sån länge o jag mindes att honnåmnt det en gång så hon blev jättelycklig
sen stannade jag upp hos sonen som har en underbar tomt i landfjärden o där satte vi ner det mesta i plantväg som jag fick med mej ,alunrot o den lilla buskklematisen o jordärtsskockorna o isopen men den lilla vita malvan från nåt ödetorp ska följa mej till torpet idag

en sån härlig dag jag tackar dej Sollan för att jag fick vara med o de va skoj o träffa alla som va där,nästa gång kanske jag kan vara mer förberedd smile.gif ,,,dina fröpåsar va ju så vackra

ohh jag har ju fått så många härliga fröer också dom ska ut sen till torpet o jag hoppas domska bli jättevackra,,,

förresten satt jag o sonen o hans fru o bytte frön också då allt va nere i jorden

så en toppendag
nästa år kanske fler från oss kommer ,,,,,,,,,,eller hur alla ni som inte va där

kramis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon