Full version: Lavendel
Trottoarbonden
Hej!

Jag håller på att höststäda min trädgård och jag undrar om man kan klippa ner lavendeln nu på hösten istället för på våren? Den är tre år gammal och börjar se lite trist ut.

/Johanna
Fenja
Det bästa är att vänta till våren så får den lite skydd av "riset" i vinter.
Mvh
Fenja
Cilla
Jag har inte lyckats bra med höstklipp av lavendel. Däremot är de tacksamma att beskära på våren. Man kan också förtäta och föryngra ett lavendelbestånd genom att göra avläggare av de nedliggande grenarna. I våras böjde jag ned alla mina plantor och under sommaren blev det så tätt att man inte såg jord någonstans emellan dem.
Trottoarbonden
Hej Cilla!

Jag förstår inte riktigt hur du menar, tar du de grenar som ser lite tråkiga ut (som jag tänkt klippa bort) och böjer ner spetsen i jorden? Eller? Låter ju fint att få dom ännu tätare (så det blir mindre plats över för ogräs!).

/Johanna
Fenja
Långa fula grenar kan du böja ner och sätta en del av i jorden (inte toppen, utan mera på mitten av grenen), lägg en sten över så att den inte sprätter upp igen. Där grenen har kontakt med jord bildas nya rötter och så har du en planta till. Det kallas att göra en avläggare.
Mvh
Fenja
Cilla
Åsa brukar visa en bra bild på detta...

Vitsen är som Fenja skriver att det ska bildas rötter på grenarna där de har kontakt med jorden. När rötter bildas skjuter nya skott upp från den, och den topp som står ovan jord brukar förgrena sig villigt.

Jag brukar skrapa med nageln på undersidan av de grenar jag lägger ned. det stimulerar rotbildning. Ibland lägger jag sten över grenen och ibland sticker jag ned pinnar som håller dem nere.

Avläggare går bäst att göra på våren och försommaren, nu är det för sent för rotning skulle jag tro.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon