Full version: Pejori - en kaktus
wolkenkrabber
ok detta tror jag har varigt en underdel till en av domdära ympade kaktusarna man kan köpa här e iaf bilder jag undrar om man kan få den att blomma och iaf blommar den fint vikigaste e att den blir identifierad

pejori
är nästan säker på att det är en Selenicereus pteranthus du har smile.gif smile.gif
en nattblommande klättrande kaktus, därav luftrötterna som den klättrar med wub.gif wub.gif
wolkenkrabber
kollade lite bilder på nätet kan nog stämma men min e mer lime grön en dimmigt grön grå grön
pejori
ledsen att jag såg fel på bilden. hade lite för bråttom när jag svarade.
det är en Hylocereus undatus som du har.
den andra har inte så kraftiga stammar som denna rolleyes.gif
den kallas dragonfruit så den är ätbar smile.gif
wolkenkrabber
ooh fasen va coolt jag har velat ha dåan jätte länge men frukterna e så dyra att köpa, !!! Woooh oooooooooooooooooooo
wolkenkrabber
ja har kollat på internet nu och det verkar mer som en Hylocereus triangularis än en phitaya för att phitayan var med vågig men dom e ju samma släkte så....
pejori
CITAT (wolkenkrabber @ 05-09-2004, 21:21)
ja har kollat på internet nu och det verkar mer som en Hylocereus triangularis än en phitaya för att phitayan var med vågig men dom e ju samma släkte så....

Hylocereus triangularis används inte så ofta till ymp som Hylocereus undatus wub.gif
pejori
phitayan - drakfrukten är röd eller gul wub.gif
viken sort av drakfrukten du har, får du se när den sätter frukt
det finns en med vitt fruktkött.
den vanligaste som används till ymp är
Hylocereus undatus
wolkenkrabber
ok då kan ja be dig om tips hur jag får den at blomma och sätta frukt?, en har växte rejät muppig inne i det dära terariet sånär de andra kaktusarna e rotade och klara som är där ska jag sylla på med lite grus och jord och mossa ovan på det och låsa den växa där inna det blir fuktigt och bra för den sen ska ja ta sticklingar när den e för stor och så hur låter det? den har väl 80cm långa grnar nu fast dom e böjda och grejjer för sabbad för att binda upp typ
pejori
klipp inte av den. den blommar först när den blir riktigt stor.
den vill ha svalt och lite vatten på vintern. ställ ut den på våren när nattfrosten är borta. vattna sparsamt tills knopparna kommer. på sommaren sköts den som en vanlig krukväxt. öka sedan vattningen något och ge den näring.låt den sedan växa till sig innan du vintervilar den igen. wub.gif wub.gif
wolkenkrabber
som den e nu måste ag ha den i terariet eller göra nått drastiskt tongue.gif men ajja vi får se hur vi gör
pejori
får den bara viloperiod med lite svalare och lite vatten, så ska den blomma när värmen stiger och du ökar vattningen wub.gif
wolkenkrabber
ok då kan ja inte ha den poå rummet ja vill hålla en temp på minst +25 grader på vintern inne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon