Katarina H
Hej!

Min granne har ett äppelträd (Gyllenkroks Astrakan), planterat ca år 1999. Det klipptes lite väl sent i höstas och nu i våras blev delar av trädet angripet av ohyra när bladen kom. Det gjorde att dessa grenar torkade och dog. Djuren angrep trädet när blad och knoppbildningen skedde, vilket ledde till att de (bladen och blommorna) inte utvecklades utan torkade och dog. När man tittade i de torkade blomknopparna var där små ljusa (?) larver. Vad kan ha hänt, vad var det för odjur och kan de vara kvar och övervintra i jorden? Angripet träd
Cilla
Denna försommar var gynnsam för flera typer av insekter, men för att kunna gissa på vad detta kan vara måste man veta lite mer om hur angriparna såg ut. Grenar kan vissna av många andra orsaker också.
Katarina H
Nu med mer information ... Jag har redigerat min fråga, hoppas att ni kan ge svar nu!
ÅsaF
Klipp bort de skadade grenarna så det inte blir röta i trädet.
Cilla
Skulle kunna vara frostfjärilens eller äppelspinnmalens larver. Spinnmalen härjade friskt i våras och försomras på många träd i Stockholmstrakten.

Sätt limring runt trädets stam nu innan första frosten mot frostfjärilen. Mot äppelspinnmal måste jag läsa på för att se hur man gör för att minska angreppen, eller fråga på den trädsjukdomskurs jag ska gå på i oktober.
Katarina H
Hej igen!

Jag återvänder till min fråga från i höstas eftersom det stackars trädet nu ser ännu värre angripet ut. Alla blad och blomknoppar är återigen angripna och hela trädet ser ut som grenarna till vänster på bild 1 i mitt fotoalbum. Ändå har fåglaran suttit och mumsat på saker (larver?) som de dragit ut ur blomknopparna. Min granne försökte på diverse sätt att behandla trädet men odjuren har helt klart återvänt. Inga andra träd i grannaskapet är angripna. Jag är rädd att trädet kommer att dö. Cilla du skrev om att du skulle lära dig mer på en kurs om ohyra, hur gick det? Och om äppelspinnmal, kan det vara det? Och vad gör man i så fall?
Cilla
Man måste se i närbild på bladen, larverna samt deras ev bon för att avgöra vilken av alla hundratals möjliga det är. Satte du limring innan första frosten i fjol?

Denna försommar har varit ett larv-år. Träden är starkt angripna av allt möjligt i larvstadiet. Några av mina äpplefruktträd är nästan hela kalätna av frostfjärilslarv och ett antal vecklare.

Träd klarar ofta att få mindre bladmassa ett par år. Oftast klarar man sig ifrån stora frostfjärilsangrepp genom att innan första frosten sätta en limring tätt runt stammen. Detta hindrar den vinglösa honan från att gå upp i trädet, para sig och lägga ägg. Man kan också mot den och flera andra flygfän vars larver äter trädblad använda Bacillus thuringiensis var. kurstaki. Kan säkert beställas genom de flesta trädgårdsbtuiker, och om inte genom företaget Binab där man också får bruksanvisning.
Katarina H
Att det finns så många angripande larver! Jag vet inte hur grannen behandlade trädet, jag får fråga i eftermiddag. Jag ska försöka ta fram kameran och fota. Återkommer då! Tack för hjälpen så länge!!
Cilla
CITAT (Katarina H @ 20-06-2005, 09:57)
Att det finns så många angripande larver!

Japp, jag som inte kan insekter särskilt bra har fascinerats denna vår. Jag har sett minst 30 olikfärgade och -formade larver i träd och på buskar. Ändå är det bara en liten bråkdel av alla som finns. Va rikt det biologiska livet är!

I vinter ska jag läsa på om de som lever på träd och buskar. Ni har väl sett första delen av den stora nationalnyckeln över hela Sveriges flora och fauna? Handlar om alla nordiska arter av dagfjärilar. http://www.nationalnyckeln.se/volymer/fard...dagfjarilar.asp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon