Annika Rahm
05-09-2004, 21:06
Hejsan!
Jag har köpt en Rosmarin i våras. Den har först stått i en kruka, sedan har jag planterat ut den i rabatten. Frågan är nu denna hur jag ska övervintra denna. Klarar den att stå ute, eller ska jag ta in den? Och kan den då i så fall stå i kallgaraget tillsammans med pellisar o fuchsior?
MVH
Annika
Jag vet inte var du bor, men rosmarin anses inte vara vinterhärdig. Du kan kruka den igen och ha den som krukväxt under vintern.
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
05-09-2004, 21:46
Håller den sig fräsch inne över vintern???
Fräsch och fräsch, den går att använda hela vintern och den överlever ju till nästa år. Äldre plantor går i blom i bland och DET är helt ljuvligt, så det är värt att ha "ruskan" i kökfönstret!
Mvh
Fenja
råse-marie
06-09-2004, 06:16
Till våren ska man klippa den då eller
kryddan
06-09-2004, 09:49
Jag övervintrar min i gäststugan där det är runt 5 grader på vintern - den står precis vid fönstret och får lite vatten varannan vecka eller så. Den verkar som om den gillar behandlingen eftersom den börjar likna ett mindre träd nu

Jag klipper inte ner den - mer än att jag tar lite kvistar för att ha att krydda med.
Annika Rahm
07-09-2004, 15:26
Hej på er!
Jag gör nog så att jag tar in rosmarinen och prövar om jag kan övervintra den. Jag har för mig att den var perenn. Jag bor utanför Stockholm.
Tack för alla svar
Annika
lisselbo
07-09-2004, 17:24
Rosmarinen tycker inte om den torra luften inne, utan vill ha ca 5-8 grader, jämn fuktighet och ljus.
Kryddan verkar oxå tycka att det funkar bra så.
mvh marie
Rosmarin är perenn men inte härdig på de flesta ställen i sverige.
Mvh
Fenja
kristerh
08-09-2004, 12:41
CITAT (Fenja @ 07-09-2004, 21:19)
Rosmarin är perenn men inte härdig på de flesta ställen i sverige.
Mvh
Fenja
Hur kan den vara både perenn och inte härdig
jag trodde att en perenn var en planta som kom tillb varje år ute i rabatterna,.
krister
Perenna växter är sådana som kommer igen år efter år, ja. Flerårigheten har inget med härdigheten att göra.

Man kan ha dem både i rabatten och krukor. Vissa av dem kommer från länder med ett mildare klimat och är alltså inte härdiga här... Man får vinterförvara dem på annat sätt istället, men de är fortfarande perenna!
Mvh
Fenja
Jag bor i zon 1 och tänkte faktiskt testa att gräva ner den ute med et täcke av löv. Jag återkomer med rapport!! Rosmarin är för övrigt en alldeles nödvändig och underbar krydda, vi brukar ugnsbaka stora plåtar i med alla trädgårdens grönsaker olja och rosmarin, salt MUMS
lisselbo
08-09-2004, 21:34
Har varit frukt & grönt ansvarig i matbutik ett par år, har fått lära mig att rosmarin inte tål kyla. Har hänt någon enstaka gång att rosmarin har råkat följa med in i frukt & grönt lagret ( kylrum ), den har inte sett allt för rolig ut efter det. Alldeles brun och fnasig.
mvh Marie
Mia, zon 3
14-09-2004, 06:55
CITAT (lisselbo @ 08-09-2004, 22:34)
Har varit frukt & grönt ansvarig i matbutik ett par år, har fått lära mig att rosmarin inte tål kyla. Har hänt någon enstaka gång att rosmarin har råkat följa med in i frukt & grönt lagret ( kylrum ), den har inte sett allt för rolig ut efter det. Alldeles brun och fnasig.
mvh Marie
Det måste ha med den snabba omställningen att göra? Om man inte ger rosmarinen en sval, ljus vinter så blommar de inte. Även om de kan överleva ändå, om man lyckas balansera vattningen rätt. Jag har haft min i ett fönster utan element under, och det har gått riktigt hyfsat. Nu ska glasverandan klara att hålla frostfritt också, så jag har höga förhoppningar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.