Anders Andersson
05-09-2004, 21:22
År efter år misslyckas vi med vår tomatodling i växthuset, medan det går bättre utomhus. Vi drabbas av något som jag tror är bladmögel - i år värre än någonsin. Bladen blir grå och möglet riktigt far av plantorna. Tyvärr ser jag liknande tecken även utomhus i år. Annars brukar utetomaterna klara sig.
Jag byter jord i växthuset varje år. Växthuset är endast på 5 kvadratmeter. Jag har trott att det berott på för lite luftning, så i år har jag haft öppet dygnet runt sen den riktiga värmen kom. Nu funderar jag på att helt sluta odla växthustomater, om ingen kan hjälpa mig med goda råd för att bli av med det här gisslet.
Hej och välkommen hit!
Frågan är om det inte skulle gå bättre om du hoppade över tomaterna ett år och odlade något annat så att gråmögelsvamparna inte "får fäste" på något de trivs på år efter år. Kanske får du sterilisera jorden och tvätta ur växthuset mycket noga, med tillexempel klorin. Detta är gissningar, hoppas att det dyker upp någon kunnigare... frågan kommer högst upp nu igen i alla fall.
Mvh
Fenja
Eva i Västerås
09-09-2004, 11:54
Har du otur är det potatisbladmögel, och då är det riktigt svårt att bli av med. Jag har tendenser på vissa sorter, trots att jag odlar utomhus.
Jag får ofta mögel på potatisen, trots att jag är jättenpga med att ta bort skadad blast osv., och jag tycker det ser liakdant ut, om än i mindre skala på tomaterna.
På vissa tomatsorter blir också frukterna angripna. (Kladdiga äckliga jättetråkiga)
Också dahliorna har blivit fula i bladen ibland, men bara vissa år. Inte i år, dock, så det verkar inte hänga på kyla och fukt.
Hej!
Vi har ahft problem med detta i flera år och flyttade vårt växthus till en helt ny plats i våras. Tomaterna var jättefina ända fram till mitten av augusti då angreppen kom supersnabbt. Plockade bort alla blad och angripna tomater och räddade på så sätt resten av skörden. Vi har fått tipset att odla i spannar i stället och vi ska testa detta nästa år. Tydligen har detta året varit ett otäckt mögelår, vilket ju är förståeligt.
Hoppas att spannarna lyckas!
Inglew
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.