Hej!
Nu visste jag inte riktigt under vilken rubrik jag skulle skriva, så jag bara valde den här : )
Jag undrar vad det är för skillnad mellan att använda sig av lerkrukor o vanliga krukor. Om man tex ska plantera en fruktkärna går det lika bra att göra det i en lerkruka som i en plastkruka?
Jag har undrat över skillnaderna länge, så nu tänkte jag att ja skulle stilla den undran en gång för alla.. : )
mvh
jessica zon6
06-09-2004, 05:46
Jag har märkt att en plastkruka håller fukten bättre och sen så är det ju lättare att en lerkruka går sönder också, framförallt i kyla...
mvh
jessica
I och med att det avdunstar fortare genom en oglaserad lerkruka så blir det också mera luft i jorden, bra för rotbildning.
kristerh
06-09-2004, 11:32
En oglaserad lerkruka kan du inte ha ute på vintern, eftersom den är så porös samlas det vatten i den och när kylan kommer så sprängs den sönder.
krister
Sommartid får du vattna en växt i en oglacerad lerkruka minst dubbelt så ofta som en i plast.
Mvh
Fenja
Jag har en egen metod för att "snålglasera" mina krukor. Köper billiga oglaserade krukor, värmer upp dem i ugnen till 130 grader och gnider dem sen invändigt med ett stearinljus, stearinet smälter och absorberas i keramiken. Det blir tätt och bra och passar mig perfekt som är snål av naturen.
kristerh
09-09-2004, 13:48
CITAT (Gurkan @ 09-09-2004, 12:24)
Jag har en egen metod för att "snålglasera" mina krukor. Köper billiga oglaserade krukor, värmer upp dem i ugnen till 130 grader och gnider dem sen invändigt med ett stearinljus, stearinet smälter och absorberas i keramiken. Det blir tätt och bra och passar mig perfekt som är snål av naturen.
men fukten som kommer utifrån då?
krister
Jag vattnar krukorna mest på insidan så det är inga problem
Skämt å sido, det funkar kanske inte om krukorna står ute och blir blöta och fryser men mina står inne och till det funkar det utmärkt.
Gurkan>> Jag tror du har svartet på mitt STORA problem - saltavlagringar på billiga keramik krukor!
tackar!

*bockar & bugar*
Kalkavlagringar på vanliga lerkrukor tas lätt bort med ättika!
Mvh
Fenja
Även de som är "intorkade"?
Japp! Blöt (dränk) en stor bomullstuss med ättika och lägg den på avlagringarna 15-30 minuter så brukar det bara vara att torka bort sedan!
Mvh
Fenja
Eleanor
15-09-2004, 20:50
& jag som letar med ljus & lykta efter gamla lerkrukor MED kalkavlagringar på för att jag tycker det är så snyggt! T o m så målar jag nya krukor med antikvit lasyr för att få den rätta känslan... Tur att vi är olika.
//Madeleine
kristerh
16-09-2004, 10:54
CITAT (Eleanor @ 15-09-2004, 21:50)
& jag som letar med ljus & lykta efter gamla lerkrukor MED kalkavlagringar på för att jag tycker det är så snyggt! T o m så målar jag nya krukor med antikvit lasyr för att få den rätta känslan... Tur att vi är olika.
//Madeleine
Jag håller med dig, det finns inget snyggare än krukor med lite patina.
krister
Hmm... nu fattar inte jag. Kalkavlagring.. hur upptäcker man det? Och vad händer om man har kalkavlagring i krukan?
Orchid! På vanliga keramikkrukor syns kalkavlagringarna som vitt på krukorna. Det är inget som påverkar växter, en del tycker bara att det är fult och vill ta bort det. Det är kalken i vattnet som tränger ut.
Mvh
Fenja
Fenja>> Hmm...det är inte det jag hört att det är!?!

Jag har hört att det är salter som finns i leran. Tydligen så tvättar man leran just för att få bort saltet och i de billiga lerkrukorna (ofta ifrån Italien...) fuskar man lite med det - därför det billiga priset. Men det kan också bero på sorten och kvalliten på leran...men det har tyvärr inget med kalken att göra. Kalken påverkar ju en del växter som tex. Gardenian så inte tål någon form av kalk.
...för att inte trampa någon på tårna så syftar mitt inlägg innan till de avlagring som framhävs som vitt pulver på krukkanten, som om man inte gör något åt dem bildar ett hårt semivitt lager...
Jag pratar om de vita avlagringarna som blir utanpå keramikkrukorna.........
Mvh
Fenja
CITAT (Fenja @ 16-09-2004, 15:30)
Orchid! På vanliga keramikkrukor syns kalkavlagringarna som vitt på krukorna. Det är inget som påverkar växter, en del tycker bara att det är fult och vill ta bort det. Det är kalken i vattnet som tränger ut.
Mvh
Fenja
Aha, jag undrade vad det där vita var på min lerkruka!
Okay okay då fattar jag

Mvh
Fenja>> Blir det som pulver från början eller som "fasta" avlagringar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.