Full version: Buskpioner
josohl
Har läst två hemsidor om buskpioner som gör en helt sjuk:

http://www.pionkompaniet.se/

http://www.odla.nu/arkiv/mv_maj99.shtml

Har någon buskpioner i sin trädgård? Är de så lättskötta och underbara som det verkar?
Christer i Falköping
Ja, det är de! Även de ympade är mycket härdiga om de planteras i 45° vinkel, med ympstället c:a 10-15 cm djupt. Lite dyra att köpa, men väl värda sitt pris.
Christer.
Betty
Christer, varför ska de sättas i 45° vinkel? Fick ingen sådan info på min plantskola så jag har satt min "som vanligt"...
kerstin z5-6
Det beror på att om den planteras på det viset gör den egna rötter över ympstället -om jag minns rätt
Betty
Eftersom jag odlar i så hög zon att den behöver en ordentlig täckning för att över huvud taget klara vintern så borde jag kanske ta upp den och korrigera "felet", eller är det för sent nu...? unsure.gif
Christer i Falköping
Vet faktiskt inte vad jag skall svara på det. När planterade du den? Är det längesedan? Om bara ympen kommit ned djupt i jorden, är det nog ingen fara, men som Kerstin skrev, om man sätter den i vinkel så bildar ympen egna rötter och då blir den härdigare. Lite svårt att jämföra med hur det är här söderut, med hur ni har det lite längre norr ut. Kerstin vet nog bättre hur du borde göra.
Christer.
Betty
Jag satte den i mitten av augusti. Ympen är på ca 10 cm djup.
Tack i alla fall Christer! Ska ropa på Kerstin...
kerstin z5-6
det är okido -täck den med granris eller friigolit hydda o åt den vara smile.gifsmile.gif
Bättre än att slita upp den nu smile.gifMin första på väg i juli

Den första jag satte ner kom garanterat inte i nån 45 graders vinkel
Det är så mkt annat som spelar in för överlevnad hos oss i norr..
Kajsa
Köpte en rotäkta den är tuffare än en ympad och klarar zon 5, men växer väldigt sakta min har stått och stampat i år och nu andra året blev det heller inga blommor. Tror man får ha tålamod med dom i början.
Christer i Falköping
De rotäkta tar betydligt mycket längre tid på sig för blommning. På de som är ympade är ju själva ympen i rätt ålder när den ympas fast på nya roten.
Christer.
kryddan
Vi har en som varit gudomligt snäll - den har överlevt att nästan ha blivit dränkt i sin första planteringsgrop (som visade sig vara ett blöthål) och att sedan bli nertryckt i ett hål i tallbacken rolleyes.gif Blommade snällt i år med 5 vackra vita blommor. Jag täckte över den med lite fiberduk i vintras, det var det hela... Vi bor i zon 2/3, tallbacken är nog den högre zonen skulle jag tro...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon