Full version: Täckbark tar näring
Xelma
Jag vill täcka under tre stora rhododendron med täckbark och vet att det tar näring när det bryts ner. Vad gödslar man bäst med, antar att kogödsel är bra, och ska det vara mycket mer än vanligt? Är det fel att gödsla nu på hösten? När täckbarken ligger kan man väl inte gödsla på nåt år tills det är dax med ny bark?
MRLINDELL
Det där har diskuterats tidigare och blivit uppblåst så ofantligt men problemet är litet. Man kan använda barkmull om man är orolig. Jag har täckbark på alla ställen och ser ingen skillnad. Det har snarare växt över förväntan. Många skyller dåligt markarbete på täckbarken. Växterna behöver gödas allt mindre ju närmare höst/vintern vi kommer. Täckbarken isolerar lite också och på sommaren behåller den fukt och humus bättre.
*22many*
Jag har också börjat använda mer och mer täckbark och inte märkt någon skillnad i tillväxten (mer än att man slipper mycket ogräs tongue.gif ). Har bl a täckbark under en rabatt med ölandstokar och de har t o m blivit finare sedan jag lade dit barken smile.gif . Om det nu beror på barken eller något annat wink.gif vill jag dock låta vara osagt.
ingmet
Det kanske har blivit bättre för att det blir lagom fuktigt?...
kristerh
Varför inte gödsla med rododendron näring på våren, (det finns speciell näring) , den kan du använda fast du har täckbark. Jag har inte heller märkt någon minskning av tillväxten pga täckbark. rolleyes.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon