netaave
06-09-2004, 11:14
Löjtnantshjärtana är ju gula och fula nu, har tidigare haft dom direkt i gräsmattan och då har jag inte klippt bort det gamla förrän på våren.
Nu står dom i en rabatt där det fortf finns fräscha växter och då undrar jag om jag kan klippa ner dom nu?
Har ryckt lite försiktigt i en del grenar och tagit bort dom som lossnat, men en del sitter fast fortf, det är dom jag vill ha bort.
kristerh
06-09-2004, 11:17
Ja det är bara att klippa bort, den brukar vissna och bli gul av sig själv efter blomningen.
krister
Fialotta
06-09-2004, 11:33
Klipp ner dom helt du...kommer nya o friska till
våren...mina klipper jag ner i slutet av juli...kommer andra blommor
som ska synas i rabatten
Jag råkade ha av några grenar på min vita löjtnantshjärta när jag flyttade den i somras - nu blommar den om!
Precis Betty! Tar man bara de överblommade grenarna så blommar den ofta om! Men inte lika rikligt som första floret, men det är trevlig ändå.
Mvh
Fenja
Det var bra att få veta, tack! Ska provas nästa år.
Fasingen - alla påstår att löjtnantshjärtat gulna och vissnar ner. Det vet inte mitt hjärta om!

Den är stor och grön och blommade från maj till långt in i juli. Törs inte skära ner den heller, är rädd att rötterna ska frysa i vinter (då vatten kan ledas ner via de avklippta stjälkarna)
/sollan
vickeva
07-09-2004, 17:37
CITAT (Sollan @ 07-09-2004, 08:29)
Fasingen
Den är stor och grön och blommade från maj till långt in i juli.
Det är väl inget att säga fasingen till... jag hade bara varit glad...
Ingen fara Sollan. Den har superstort rotsystem så den kommer inte och frysa. De gamla stammarna dör ändå. Den växer upp helt från grunden på våren. Klipp ner den när den gulnat och blivit ful.
Jo då, jag är ju nöjd, men den blir ju så s-t-o-r... Å sedan blir det ett stort tomrum i rabatten (eftersom jag inte planerar så bra...)
/sollan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.