Nutten
Jag spenderar en del tid inne på kattforumet och läste nyligen det här inlägget:

"Vår kontaktperson inom Kattkommando Syd ringde mig för en liten stund sedan med väldigt dåliga "nyheter"

Idag åkte hon iväg för att fota katter som bor hos en gammal dam...damen har blivit hotad med vräkning om inget "görs åt" hennes katter....katterna går tydligen in och ut som de vill....

Vår kontaktperson kommer dit och spenderar den första halvtimmen med att övertyga damen om att släppa in henne, denna dam är ca; 80 år och börjar bli alltmer dement.....

Tillslut får hon komma in och möts då av en stank utan dess like.....köksgolvet badar i urin, 2 cm högt ung.....de två lådorna som finns, att dela på för ett 30 - tal katter, är så fulla med avföring att du inte ens ser att det en gång funnits sand i dem......

15 kattungar springer runt benen på vår kontaktperson, piper ynkligt och är sååå magra

Inga matskålar eller vattenskålar så långt ögat når.....de äldre katterna är så mnagra att höftbenen sticker ut.......

Vår kontakperson hittar tre kattungar vars ögon hänger utanför ögonhålorna......dessa tar hon med sig till djursjukhuset, där får hon reda på att deras ögon har ruttnat

Dessa små stackare kommer att avlivas....

Om det är någon som kan tänka sig att hjälpa till...kanske ni kan klämma in en liten stackare någonstans? Dessa katter kan inte stanna i detta "hem".....kattungarna kommer att dö och de stora katterna kommer att försvinna in i glömskan...nästa sommar kommer vi återigen att få rycka ut för att hjälpa deras ungar.....

Någon som kan hjälpa?

Mvh Carita + Gänget

Ps; Om ni som vill hjälpa kan gå in på www.kks.nu , under Therese katter står hennes telenr.....ring henne, vi behöver all hjälp som går att få.....om ni inte kan hjälpa som stödhem så kanske ni kan hjälpa med donationer i form av pengar eller mat?!"

krister
Nutten
Jo då, samtliga katter ska tas därifrån omedelbart vad jag har förstått (annat är inte att tänka på), men det behövs hjälp i form av pengar och nya hem! Kattungarna måste få mjölkersättning, hela bunten behöver antagligen undersökas av veterinär med efterföljande behandlingar och alltihopa kostar tid och pengar. KKS behöver ju stödhem och pengar för att verksamheten ska fungera ordentligt. Försök själv ta hand om 15 kattungar på en gång som ska ha mjölkersättning regelbundet....

Jag är inte så insatt i alla detaljer, men nog tror jag polisen har blivit kontaktade vid det här laget!
tuvstarr
Hmmm...
Jag tycker det låter som om även damen skulle behöva någon som brydde sig om henne!

Anna
Fenja
Pm:a Lulle här nedanför som söker en långhårig hankattunge!
Mvh
Fenja
Nutten
CITAT (tuvstarr @ 06-09-2004, 18:12)
Hmmm...
Jag tycker det låter som om även damen skulle behöva någon som brydde sig om henne!

Anna

Det riktigt sjuka är att damen har en son som har varit där. Hur han nu har kunnat undgå allt omkring henne....
wolkenkrabber
CITAT (Nutten @ 06-09-2004, 19:21)
CITAT (tuvstarr @ 06-09-2004, 18:12)
Hmmm...

Anna

Det riktigt sjuka är att damen har en son som har varit där. Hur han nu har kunnat undgå allt omkring henne....

han väntar nog på att hon ska kola så han får arvet eller nått
Lena N
Vilket arv att vänta på! 30 utmärglade katter och en bostad att totalsanera. ohmy.gif Nej han har förmodligen inte kunnat hantera situationen av någon anledning.
Nutten
De hade visst varit där ytterligare en gång idag och hämtat fler katter. Vid en närmare undersökning var det snarare 40 katter! ohmy.gif Tid är bokade hos veterinären också, för rätt många av de stackarna behöver förutom avmaskning och mat, även en antibiotikakur. Usch vad jag lider med dem.... sad.gif
Exotic
Ja detta var inte så trevlig sad.gif
Men ofta börjar det som en god gärning och slutar med katastrof när det blir för många katter.

Men idag så är det dock ett problem med alla katter som springer ute vind för våg...och dom är ej kastrerade - sterilserade.

Så summan av det hela blir att "tillgången är större än efterfrågan sad.gif "

För att dra mitt strå till stacken så lägger jag min dricks i salongen bla till hemlösa katter+ att salongen hade en fadderkatt, Else Wig i Gråbo har i 40 år jobbat för dem hemlösa katterna.

Så mitt lilla bidrag till detta är att sätta pengar .
tala gärna om postgiro nr .

MVH Exotic
Copycat
Hejsan ! Min 18 åriga dotter har för tillfället 7 sköldpaddsfärgade småflickor som kommer från en liknande miljö. Farbrorn som äger deras mammor är till åren kommen och har väldigt lite hum om hur man ska sköta djuren. Det låg urin och avföring överallt och alla katterna var mer vilda än tama. Dom har nu varit hos min dotter i mellan 1 och 3 veckor, och har börjat lita på människor såpass att dom kommer upp i sängen för att sova med henne. Flickorna finns sedan idag utsatta på Blocket till försäljning. Det är ett stort ansvar att ta hand om misskötta små djur, men vilken belöning när det går åt rätt håll. Själv tog jag en vildkatt från ett projekt i Älandsbro. Dom hade fångat in vildfödda skogisungar, hon var totalt galen och osocial dom första månaderna, men det gick hela tiden framåt. jag ångrar idag inte en sekund att jag tog lilla Copycat Kitty med mig hem. Hon är rent bedårande vacker och hur mysig som helst. Hoppas att detta kan inspirera andra att ge stackare ett nytt hem, ni gör en välgärning kan jag lova, och får en enorm belöning genom framstegen som eran nya familjemedlem gör. wub.gif
Nutten
CITAT (Exotic @ 06-09-2004, 21:00)
Ja detta var inte så trevlig sad.gif
Men ofta börjar det som en god gärning och slutar med katastrof när det blir för många katter.

Men idag så är det dock ett problem med alla katter som springer ute vind för våg...och dom är ej kastrerade - sterilserade.

Så summan av det hela blir att "tillgången är större än efterfrågan sad.gif "

För att dra mitt strå till stacken så lägger jag min dricks i salongen bla till hemlösa katter+ att salongen hade en fadderkatt, Else Wig i Gråbo har i 40 år jobbat för dem hemlösa katterna.

Så mitt lilla bidrag till detta är att sätta pengar .
tala gärna om postgiro nr .

MVH Exotic

Postgiro; 10898195 Skriv att det är till Vanvårdskatterna i Lund så pengarna är "öronmärkta". Vill ni hålla er uppdaterade på vad som händer hela tiden så är det bara att gå in på www.katter.nu - under diskutera finns ett forum och i det finns en tråd som behandlar just det här ämnet. sleep.gif
Smekajsa
Jag blir både arg och ledsen av sånt här

vet inte vem det är mest synd om människan eller katterna.

Kan bara relatera till min egen dementa mor som inte vet

från den ena stunden till den andra vad som sagt eller gjorts.

Men visst känner man som anhörig ett stort ansvar,

varför inget gjorts i det här fallet är ju ett stort frågetecken.

Min sonhustru arbetade en tid inom hemtjänsten och

vid några tillfällen kom hon till en äldre dement kvinna med en katt.

Katten strök runt benen på henne och skrek som sjutton

- men du har ju mat, ät !!!

Det var bara det att maten var jordgubbssylt !!!!!!!
*Felix matte*
CITAT (Nutten @ 06-09-2004, 14:51)
denna dam är ca; 80 år och börjar bli alltmer dement.....

Tillslut får hon komma in och möts då av en stank utan dess like.....köksgolvet badar i urin, 2 cm högt ung.....de två lådorna som finns, att dela på för ett 30 - tal katter, är så fulla med avföring att du inte ens ser att det en gång funnits sand i dem......

Är det inte rent omöjligt att sanera bostad där katturin i sådana mängder legat på golvet?
Rivning är väl det som återstår vad jag kan förstå. Jag menar.. man har problem med lukten när en katt pinkar på golvet... frågan har varit uppe i detta forum.
Hur ska det då vara möjligt att få bort stanken med mindre än att riva ur hela lgh.
Stackars tant säger jag wub.gif och så klart stackars katter också. wub.gif
Vad jag funderar är om det togs kontakt med sociala omsorgen ang. tantens tillstånd?
Ang. sonen... han kanske inte är riktigt frisk och därför inte förstår situationens allvar.
Jag hoppas verkligen att de som hämtade katterna också såg till att tanten fick hjälp kom bort från den fruktansvärda miljön.
Exotic
Tack för postgiro nr..
smile.gif
Gossen Ruda
Nu har jag glömt alla omständigheter i fallet men för ett tag sen var det några som besökte ett liknande ställe här i Göteborg. En av inspektörerna hamnade på sjukhus pga gaser från avföringen. Hon höll på att få bestående men. Var det svavelväte?? Efter att katterna tagits om hand, en del för avlivning tror jag, skulle huset rivas. Det gick inte att få beboeligt igen.
Exotic
Jo det var gaser från all avföring och urin ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon