Eva i Skåne
...... åtminstone av surrandet att döma.

På terassen står div tomma läskflaskor (med korken på) och en (nästan) tom energidrycksburk.
Jag vet inte vilket maskinljud jag ska jämföra surrandet med, men jag for upp och drog igen terassdörren biggrin.gif . Så stod jag där och tittade och såg ingenting. Gluttade försiktigt på dörren och då hörde jag var ljudet kom ifrån. Ilsket lät det och det var nästan så jag tyckte mig se burken hoppa av getingenergi laugh.gif .

Sannolikt så mår inte getingar bra av några större mängder energidryck för vid sidan av burken ligger ännu en geting...... och om den inte är död så mår den åtminstone inte bra . smile.gif
Fenja
Tack för tipset! Vi måste ha ett getingbo här i närheten i år, det är rena invasionen!
Mvh
Fenja
Ciczi
hua,

är getingrädd ohmy.gif

Ciczi
Eva i Skåne
CITAT (Fenja @ 06-09-2004, 15:21)
Tack för tipset! Vi måste ha ett getingbo här i närheten i år, det är rena invasionen!
Mvh
Fenja

En back med tomma läskflaskor går också bra smile.gif . Hade en stående i stugan och när det var dags att panta den fanns det säkert 100 drunknade getingar i några flaskor som haft lite bottensats kvar.
jessica zon6
Här försvinner getingarna p.g.a. alla bin som surrar överallt... wink.gif
(grannen har bikupor)...Det är lite oroväckande ibland därför att barnen är allergiska...... sad.gif

mvh
jessica
gammelnalle
Hos en kompis såg jag en enkel och billig "getingfälla"
EN PETFLASKA eller som i hans fall en sirapsflaska, kapas ca 2 cm nedanför "halsen". Halsen vänds nu upp och ner i resten (bildar liksom en tratt) Getingarna kan enkelt ta sig IN i burken men klarar INTE att ta sig ur. Har man något sött i flaskan (sirapsdoft går tydligen prima) lockar det till sig flygfäna.....

billigt är bäst..
Copycat
Hejsan Jessica ! Jag har hellre 1000 bin än 5 getingar. Jag har bott där dom haft biodling men aldrig blivit stucken, men getingarna tycks känna på sig vilka som är allergiska mot deras gadd. Bin attakerar inte, dom kan fastna i håret och bli rädda, men sticker inte i onödan. Getingar däremot som gärna vill hålla sig runt ansiktet är ena lömska flygfän, sticker så fort dom får chansen. sad.gif Jag förstår din oro, jag och sonen är hyperöverkänsliga mot getingar, men jag vet allvarligt talat inte hur reaktionen skulle bli av ett bistick. unsure.gif wub.gif
jessica zon6
Det kan nog stämma...det är getingarna som är värst,speciellt nu på hösten..Men i våras upplevde jag att bina gärna ville hälsa på inne.Som tur var har ingen stickt ännu.
Egentligen bor nog vi på fel ställe i landet,
rolleyes.gif myggorna är nog värst...mina pojkar är rejält överkänslig ...
Fast jag ska inte klaga, det är ju mysigt ändå med alla små kryp
wink.gif

mvh
jessica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon