kaffeblomman
06-09-2004, 14:49
Hej har en fråga. Jag bor i norra skåne och mina hallon har nyss börjat bära frukt, de har inte mognat ännu. Varför är de så sena hallonen skall väl bära frukt tidigare.
Det finns hösthallon sorter som inte mognar förrän nu, men de är inte vanliga. Men det är ju något man kan ta till vara på! Hallon är ju mycket gott att blanda med andra bär när man gör sylt, och kanske finns det andra bär/frukter som är mogna just nu och som man nu kan blanda med .
Åsa, mälardalen zon 2
06-09-2004, 15:49
Japp det låter som du har skaffat hösthallon eller så har du skaffat en sort som ex. Lloyd George som du klippt hårt på våren.
De flesta vanliga hallon sätter bär på fjolårsskott alltså de unga fina skott som plantorna fått i år är de som kommer att ge frukt nästa år.
Hösthallon och vissa sorter som ex. Lloyd george kan sätta bär på de nya årsskotten men då kommer bären ofta sent på säsongen.
Här kom vildhallonen sent och finns fortfarande att plocka. Smultron måtte älska denna sommar för jag har plockat från midsommar till nu och de mognar och blommar än. Kan inte minnas att jag andra somrar plockat annat än mossmultron så här sent.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.