Jag har preis köpt en kaffeplanta, och jag har läst att man skall vattna den med kalkfritt vatten eller tevatten.
Hur får man kalkfritt vatten? Jag läste att man skulle koka vattnet och ha i en halv c-vitamin brustablett. Kan man t ex ha i citronsyra?
Om man använder tevatten, måste det vara en viss sort? Svart, grönt eller rött te?
Tack på förhand!
Lötchey
06-09-2004, 16:27
Du kan låta vattnet stå uppslaget i en dag innan så tror jag det hjälper..
wolkenkrabber
06-09-2004, 16:36
du behöver inte avklal ja bara häller upp vattnet i vatten kannan och vattnar och min kaffeplanta har mått fin fitn i alla år och dar
CITAT (wolkenkrabber @ 06-09-2004, 17:36)
du behöver inte avklal ja bara häller upp vattnet i vatten kannan och vattnar och min kaffeplanta har mått fin fitn i alla år och dar
Men kalhalten i vattnet skiljer sig ju ganska mycket åt på olika platser i Sverige! Jag har sett flera som rekommenderar 1 ml citronsyrepulver (finns i apoteket eller i kryddhyllan) per liter vatten.
TeliaNet
07-09-2004, 06:30
kalken kommer att finnas kvar i vattnet vad du än gör med det.
enda sättet är att destilera vattnet.
Lady Hamilton
07-09-2004, 07:03
Och jag har läst att citronsyran "binder kalken" så att inte växterna tar åt sig den?
Hammis
wolkenkrabber
07-09-2004, 10:43
jag bor i jämtland, det är väldigt kalkrikt hä'r om jag inte mins fel, växer ju orkidéer i varenda dike typ
CITAT (wolkenkrabber @ 07-09-2004, 11:43)
jag bor i jämtland, det är väldigt kalkrikt hä'r om jag inte mins fel, växer ju orkidéer i varenda dike typ
Det finns lokala områden i Jämland med kalkrik berggrund. Men vattnet i Storsjön är istället så mjukt att man måste tillsätta kalcium och magnesium (för att minska korrosionen på ledningarna):
http://www.ostersund.se/4.1e0f2f6f2dce47f5...17fff24179.html
I trädgårdsaffärer finns flaskor med " PH- balans " som man häller i vattenkannan, för kalkskyende växter. Själv sparar jag akvarievattnet när jag gör rent för fiskarna, perfekt till många växter.
TeliaNet
07-09-2004, 15:41
kalk består av mycket H=väte.
när man tillsätter syra så dras vätet över till syran för att uppnå neutralt ph.
kalket finns ändå kvar.
Jag brukar vattna mina kaffeplantor med regnvatten och det funkar jättebra. Finns att tillgå nästan året runt här i södra delen av landet!
*Laika*
07-09-2004, 20:14
Hallå!! Om det inte regnar så snöar det väl? Det är bara att ta in lite snö o tina i så fall, det borde väl ge samma resultat som regnvatten, tycker i alla fall jag.
mvh. Laika
Men jag tror inte att kaffeplantorna är av det kalkskyende släktet...Jag bor i Uppsala ocj där går det inte att låta vatten avdunsta för det lämnar kalkfläckar
Jag vattnar inte med varken ph-Balans eller regnvatten och den skjuter skott som bara den. Så jag tror inte man behöver oroa sig över kalken i vattnet.CITAT
Wolkencrabben>>De orchidéerna behöver kalkrikt underlag för att överhuvudtaget överleva så det är inte så konstigt. Det finns för övrigt mycket orchidéer på öar, som Gotland, Öland samt i skärgården, just pga att det är mycket kalk i berggrunden.
Till kalkskyende växter andvänder jag kokat vatten för att
få salter att fälla ut. Sedan låter jag det stå i en vecka
med ett Torvknyte i. Har inte testat ph-värdet men
mina växter trivs bra.
Är sugen på att köpa "omvänd osmos"-aggregat men
detta är ju en betydlig investering
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.