Boel z4
06-09-2004, 17:23
i zon 4? Jag tänker mig att det blir väldigt djupfryst i krukorna. Helst skulle jag vilja ha dem på balkongen och ta in dem i uterummet i mars t.ex. eller låta de stå ute tills de blommar.
annaridell
06-09-2004, 19:14
Jag tänkte prova i år. Men ställa krukan med lökar i en kartong fylld med isolering. Någon förklarade det väldigt bra. Ungefär att i en rabatt så blir det en jämn frysning och tining. I en liten kruka blir skillnaderna stora utan ytterligare isolering.
Har du inget kallvindsförråd du kan ställa krukorna i? Annars är det isolering som gäller, ställ krukan på frigolit och klä in den med det också. Vira till sist en matta eller liknande runt alltihop.
Mvh
Fenja
Boel z4
07-09-2004, 07:30
Okej, det var som jag misstänkte då... men är det inte så att de s k a l l frysa? lite lagom sådär... annars kunde de ju få vara i uterummet där vi har 3-8 plusgrader ung. Eller skall jag ställa dem i vedbon? Där blåser det i alla fall inte och de kommer upp från marken. Alltså, hålla på och isolera är aaaaldeles för mycket besvär för mig! *s*
Förresten är det nog bäst att jag inte ser dem där de står, för då lockas jag bara att hälla på vatten och r u t t n a lökar har jag lyckats göra förr...
kristerh
07-09-2004, 09:38
Jag tänker testa i år med lökar i kruka utan att isolera krukorna
det blir ju djupfryst i marken oxså, jag är helt säker på att de klarar det.
krister
Det kanske funkar om det är en rejält STOR kruka, problemet med små är att de både fryser och tinar fort och att lökarna kan få "fel budskap" och sätta i gång att växa vid fel tid... Eller helt enkelt frysa ihjäl om det blir smällkallt utan snötäcke.
Mvh
Fenja
lenagbg
09-09-2004, 08:15
jag tänkte ställa dem i garaget när det börjar bli för kallt
Finns det någon lök som är lättare att odla i kruka än andra lökar?
Jag har aldrig odlat lökar i krukor, men jag tänkte jag skulle ta och pröva på det. Funderade på tulpaner, queen of the night..
Hej, läs idag på Odlas hemsida om Planteringstips för lökväxter i trädgården, tips 2.
Nellie
kristerh
09-09-2004, 13:47
CITAT (Orchid @ 09-09-2004, 10:09)
Finns det någon lök som är lättare att odla i kruka än andra lökar?
Jag har aldrig odlat lökar i krukor, men jag tänkte jag skulle ta och pröva på det. Funderade på tulpaner, queen of the night..
Har sett att man kan ha olika lökar i samma kruka
då får man blomning längre, tex planterar man tulpan, påskliljor långt ner i krukan, längre upp planterar man snödroppar, krokus och pärlhyacinter. (skall planteras på samma höjd som i det fria)
Är det någon som testat det?
krister
annaridell
16-09-2004, 20:25
I senaste Allt om Trädgård står om lökar i balkonglåda o kruka. Jag har stoppat ner mina nu, och vattnade, men det blev nog för mycket vatten!!

Tänk om de ruttnar nu??

Får val knalla till butiken och köpa mer lökar och sätta fler som reserv liksom!
Anna!
Ta in krukan i rumstemperatur ett par dagar och låt den torka upp, SÅ könsliga är inte lökar!
Mvh
Fenja
eldhroka
05-10-2004, 16:05
CITAT (Orchid @ 09-09-2004, 10:09)
Samma här, ska prova i år... Köpte queen of the night- tulpaner för en vecka sen och har planterat dem..

Ska bli intressant att se vad som händer med dem..
anna_rispan
16-01-2005, 18:20
Nu börjar det sticka upp må toppar i min kruka med lökar. Några är nog pärlhyacinter o krokus. Kommer inte ihåg var jag satte dem i krukan. Det verkar ju stämma med resten av naturen så jag fortsätter att hålla tummarna på att det ska lyckas.
Jag har mixat olika lökar i storleksordning i en stor kruka i förhoppning att få blomning lite längre fram... Ställde krukan i mörkret under huset, dvs en bit in under i den s.k torpargrunden.. där brukar tempen ligga på ett par plusgrader.. Vi får väl se om det blir nåt..
pisanggoreng
18-01-2005, 12:03
Jag gjorde likadant, och glömde bort dem... Nu tittade jag och det har börjat visa sig tulpaner (antar jag)...
Det låter som jag ska krypa på lördag, tänk om lökarna kommit upp??...och jag missar dom... inte bra...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.