Full version: flytt av pion
karro
Hej,

efter första sommaren i vår trädgård har jag blivit hopplöst förälskad i pioner. wub.gif Min första tanke när de blommade var att jag ville ha hela trädgården full av pioner... Nu har jag sansat mig något och vill till en början flytta några så att de kommer närmare uteplatsen så jag kan njuta ordentligt av dem.

Spanade lite på grannen som flyttade sina i helgen och konstaterade att rötterna var rejält stora och grova. De (grannarna alltså) hade fått hacka av en del för att få upp dem och nu undrar jag om pionerna tar skada av detta? Är det någon ide att flytta dem om man inte får upp hela rotsystemet eller reparerar de sig själva? Är det kanske bättre att satsa på att köpa nya och plantera dem där man vill ha dem?

Karro
Fenja
Det brukar fungera att flytta pioner, även om blomningen kan utebli något/några år innan de kommit tillrätta på nya stället. Gräv både vitt runt plantan och riktigt djupt så att du får med så mycket rötter som möjligt.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon