Full version: Cilla..
Exotic
Vill få igenom lite sol + att dem har blivit så höga ?

Undrande Exotic
Cilla
Jajamän - många trädarter går att beskära nu
- i zon 4 och nedåt där träden fortfarande har gröna blad
- om man inte vill stimulera tillväxt, t ex glesa ut utan att trädet direkt svarar med ny skottillväxt
- om man måste göra större ingrepp, t ex 4-5 cm i diameter på björk eller 6-10 på äpple och päron

Vuxna äpple- och päronträd som man vill glesa ur lyckas man bättre med om man beskär nu, och plommon liksom körsbär beskär man ju nu i den mån man måste beskära alls.
Hannele
Björk, lönn, (tulpanträd) kan man beskära bara på sensommaren. Annars blöder de.
Men jag fixar frukträden också ofta på hösten. Speciellt körsbär.
Exotic
Cilla menar du om man glesar ut dem nu när det är gröna att det stimulera dem att sätta nya skott ?
Cilla
Exotic - jag menar precis tvärtom. Om man glesar ut nu stimulerar man inte nya skott. Det är med vårbeskärningar träd svarar på beskärning med skottillväxt.

Som allting annat med träd så är detta en grundregel, för det finns också andra faktorer som påverkar hur träden svarar på våra beskärningar. Framförallt hur vi beskär. Om vi kapar en gren rakt av, långt ifrån grenklykor eller grenkragar, då kan trädet på våren svara med skott ifrån den grenen ändå. Och om vi beskär alldeles för mycket på en gång kommer skotten på våren också.

Vissa träd kan man som Hannele skriver inte beskära på våren alls, men nästan alla som man kan beskära då kan man också beskära på sensommaren/tidiga hösten.
Exotic
Tack Cilla laugh.gif

Fattar lite trångt smile.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Cilla
tongue.gif Ingen fara med ditt förstånd Exotic, du har ju sett mina rosfrågor... På nya områden måste vi alla fråga flera gånger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon