Hej!
Hur övervintrar man små rosor om man inte har en trädgård att gräva ner dom i? Jag har ett förråd som inte är uppvärmt, men det ligger på tredje vån. i huset, så helt jättesvalt blir det nog inte där heller, vet inte ännu. Har en inglasad balkong med men har ingen värme på den vintertid så den är inte frostfri.
Vill dom ha det mörkt? Torrt? Ska man klippa ner dom nu eller vänta till våren?
Eller ska jag bara ha kvar dom inne och skippa vintervilan?
/Carol
Christer i Falköping
07-09-2004, 07:29
Den inglasade balkongen låter väl bra. Isolera bara krukan väl, så att det inte blir för kallt runt rötterna.
Christer.
Jag har misslyckats med många rosor men just de här minirosorna för 19.50 eller 50 spänn på Konsum har jag bra hand med.
Jag har en kall båt som jag ställer dem i på vintern. Där är ganska ljust, det kan dippa ned till -5 men sällan under långa perioder.
Köper jag dem på vintern brukar de blomma frodigt i båten under en lång tid. I mars-april får de spinn och ser ut att dö. Många grenar dör och kanske jag glömmer att vattna också.
I maj när många andra växter får gödsel och ny jord stoppar jag ned rosorna i rabatterna lite här och var och glömmer bort dem. Efter en månad poppar de upp med översållande blom. Några glömmmer att de är minisar och sträcker sig 50 cm upp med stora blommor, medan andra håller sig småsöta. Några som inte doftade i vintras börjar ge svaga men härliga dofter.
Sen blommar de hela sommaren och hösten. Och sent brukade jag förr ta in dem, men i år har jag stoppat ned dem djupt i jorden och där får de övervintra. Säkert klarar några av det.
Men hur mycket vatten behöver dom då, ska dom vara jämnt fuktiga även under vintervilan eller struntar man i dom och dom klarar sig ändå?
Jag vill inte förlora mina små hjärtevänner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.