Waldemar
16-02-2003, 13:16
Jag har ett par Thujor som nu nått önskad höjd och lite till. Är det något man bör tänka på innan man toppar dem? Kan man använda toppen för att få nya plantor eller hur förökar man denna växt?
Har precis samma fundering som du.
Fast mina har nått betydligt mer än önskad höjd!!!!!
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
16-02-2003, 14:03
Thuja brukar tåla beskärning ganska bra, den brukar även klara lite hårdare beskärning så länge som det finns något grönt kvar på kvistarna. Thuja brukar beskäras runt april (eller september).
Det brukar gå att ta sticklingar (ca 10-20cm långa) vid beskärningen i april, stick ner dem i porös såjord, (Wounding kan hjälpa till med rotningen), vattna, sätt plastpåse över och ställ gärna ljust med undervärme. Man kan behöva binda upp plantan vid en pinne medans den växer så att den blir rak. Toppsticklingar brukar dock ofta växa mycket rakare än när man tar sticklingar från sidogrenar. Barrväxter brukar inte rota sig och växa speciellt snabbt så man brukar få räkna med att det kan ta några år innan de är uppe i häckplantstorlek.
Wounding (man skrapar bort en bit bark på ena sidan av nederdelen på sticklingen med en vass kniv.)
Fialotta
16-02-2003, 14:39
Hej!
Jag har plockat mina thujor underifrån på ett kul sätt,
alltså plockat bort bruna o fula grenar nerifrån på
ett tidigt stadium...nu ser dom ut som modell bonsaier fast större...
på det viset fick jag tillbaks rabatten och kan plantera blommor
där igen!
Bara ett tips
e_sedell
16-02-2003, 14:46
När man beskurit tujan så kan man säja grenarna till trädgårdsgrorister, eller idrekt till florister. Jag vet inte exakt vad man får, men det är inte så dåligt betalt...
Hannele
16-02-2003, 15:58
Varför inte göra nåt som grannarna inte har??
Tuja behöver inte vara tråkig...
Fialotta
16-02-2003, 16:42
Vad Läckert Hannele
så där fina är inte mina...men jag ser att det går att göra gren för gren också......kul!
Hannele
16-02-2003, 16:50
Själv har jag fuskat och köpt färdiga bolltujor...
Kanon Hannele
De tujorna du visar är ju bara så härliga. Går det verkligen att få fram något så bra av stora förväxta tuja? Då ska jag verkligen göra ett försök lite längre fram.
Eva St
Hannele
16-02-2003, 17:49
När jag såg den - började även jag tycka om tujor...
Det finns inga tråkiga träd, bara...Själv skulle jag fundera mycket allvarligt två gånger, innan jag rensade bort något!Tuja har svårt att få fram ny ved, så gamla tujor kan vara svårare,
man får gå runt, titta och fundera.
Vågar jag visa denna tuja från Fredriksdals
Erotisk Trädgård:
Visst kan tuja vara roligt!?
Tujor går bra att toppa, våra tujor (20 st) var vi tvungna att toppa för dom skymde sjöutsikten för grannen. (va gör man inte för lite grannsämja)
Dom hade då vuxit till ca 2.5m
Blev hur bra som helst, det sköt upp nya skott direkt.
Men det där med att formklippa tujor fungerar väl inte lika bra på alla sorters tujor, våra har inte så kraftiga sidogrenar.
Hannele
16-02-2003, 20:56
Thuja occidentalis passar bäst om man vill klippa.
Thuja 'Fastifiata' och Thuja 'Brabant' är bra som friväxande.
Och jag som inte har en aning vad vi satte för sort för 100 år sedan
Eva St
Hannele
18-02-2003, 09:04
Eva St, du kanske kan scanna en gren och beskriva formen– någon här kanske känner igen din tuja? Fast det kanske inte spelar så stor roll, vad din tuja heter... kolla, hur den växer i stället. Thuja occidentalis är stor med utåtriktade grenar – som man kanske kan leka med och klippa i former? Fast 100 år gamla tujor kanske man inte kan lära sitta längre...?? Låter inte som någon nybörjargrej!
Först ska tujan nå rätt höjd, innan man toppar, men under tiden kan man putsa sidorna.
Klipp inte för tidigt, vårsol och kalla nätter kan lätt ge brännskador för barrväxter. April är bra för häckklippning. Men klipp inte för mycket, man måste alltid lämna gröna skott kvar vid klippytan.
Thuja occidentalis ’Brabant’ upprätt och snabbväxande, häck. 5-8 meter
Pyramidarten Thuja occidentalis ’Fastgiata’ passar till smala häckar, vackert grön barr.
Thuja occidentalis kan man säga är en grundform, `Brabrant`, ´Fastigiata`, `Danica`, `Glubosa` mm är sortnamn med nån variation.
Brabant tex har en mer rent grön färg, Fastigiata har mer markant upprätt växtsätt, kallas därför oftast pelarthuja, Danica är en dvärgform, Glubosa är klotformad osv.
Fler grundformer än T occidentalis förekommer också, dock inte så vanligt i vårt land.
Går ut och försöker mig på att ta ett kort på dessa vidunder men nu är det kolsvart ute och i morgon jobbar jag alla ljusa timmar på dygnet men sedan kommer jag att göra ett försök så de kommer att finnas i mitt album.
Vore kanonbra om du kunde hjälpa mig till något kul med dessa.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.