Boel z4
07-09-2004, 07:33
det var väldigt många blommor som det inte blev något på. Har fyra stycken plantor, ca 3 m höga och tomaterna är redan slut!
De står i ett uterum, det har sällan blivit över 30°. Kan nån tipsa om vad jag gjort för fel?
Det kanske inte har varit några små insekter som pollinerat?
Utan polinerande djur måste Du själv stå för befruktningen. De é bare till å skake.
Boel z4
07-09-2004, 10:59
Jaa... jag hade ju hört att tomaterna var självfertila. Men för säkerhets skull så har jag faktiskt ruskat på klasarna när de har blommat. Fast inte tillräckligt ofta kanske?
Jag har också Garderners delight..(mumsig...) och dom plantorna har gett jättemycket små härliga tomater...dom började tidigast och håller fortfarande på för fullt.....och jag ruskar inte alls...fast växthuset står för det mesta öppet så det både blåser och kommer in hjälpredor...
Boel z4
11-09-2004, 18:39
...muttrar...
gammelnalle
11-09-2004, 20:15
CITAT (Boel z4 @ 11-09-2004, 19:39)
...muttrar...
skruvar !!!
gammelnalle
12-09-2004, 23:37
...bacho....
.....o...vivaldi.....
Tom A Terselius
MRLINDELL
13-09-2004, 03:54
Jag har haft supermånga tomatplantor både inne, i växthuset och ute. Har inte behövt hjälpa till med pollinering på något ställe, inte på chili eller paprika heller. Det där med pollineringsnojan i forumet stämmer alltså inte. Jag har frukter så att jag smäller av. Kul med tomater, men inte kul att plocka in 4-5 kilo på en eftermiddag när det finns lika mycket inne. Jag skall lägga upp bilder på en orörd 'Gardeners Delight' som naturen själv har fått ta hand om. Inga tjuvningar, ingen rensning, ändå tomater i mängder.
Har sagt det flera gånger, säger det igen, man behöver inte göra en massa saker på sina plantor hemma, de mår bäst då.
lisselbo
13-09-2004, 07:16
Annelie
13-09-2004, 07:25
Mina Gardeners Delight har inte heller gett så mycket tomater i år
Förra året så fick jag hur mycket som helst men i år så är det mycket färre frukter och de har knappt mognat än *suck*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.