Boel z4
det var väldigt många blommor som det inte blev något på. Har fyra stycken plantor, ca 3 m höga och tomaterna är redan slut!
De står i ett uterum, det har sällan blivit över 30°. Kan nån tipsa om vad jag gjort för fel?
Ellebo
Det kanske inte har varit några små insekter som pollinerat? sleep.gif
uno
Utan polinerande djur måste Du själv stå för befruktningen. De é bare till å skake.
Boel z4
Jaa... jag hade ju hört att tomaterna var självfertila. Men för säkerhets skull så har jag faktiskt ruskat på klasarna när de har blommat. Fast inte tillräckligt ofta kanske?
Tesa
Jag har också Garderners delight..(mumsig...) och dom plantorna har gett jättemycket små härliga tomater...dom började tidigast och håller fortfarande på för fullt.....och jag ruskar inte alls...fast växthuset står för det mesta öppet så det både blåser och kommer in hjälpredor... wub.gif
Boel z4
...muttrar...
gammelnalle
CITAT (Boel z4 @ 11-09-2004, 19:39)
...muttrar...

skruvar !!!

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Tesa
....skiftnyckel.....
gammelnalle
...bacho....

.....o...vivaldi.....

Tom A Terselius
MRLINDELL
Jag har haft supermånga tomatplantor både inne, i växthuset och ute. Har inte behövt hjälpa till med pollinering på något ställe, inte på chili eller paprika heller. Det där med pollineringsnojan i forumet stämmer alltså inte. Jag har frukter så att jag smäller av. Kul med tomater, men inte kul att plocka in 4-5 kilo på en eftermiddag när det finns lika mycket inne. Jag skall lägga upp bilder på en orörd 'Gardeners Delight' som naturen själv har fått ta hand om. Inga tjuvningar, ingen rensning, ändå tomater i mängder.
Har sagt det flera gånger, säger det igen, man behöver inte göra en massa saker på sina plantor hemma, de mår bäst då.
lisselbo
CITAT (gammelnalle @ 11-09-2004, 21:15)
CITAT (Boel z4 @ 11-09-2004, 19:39)
...muttrar...

skruvar !!!

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Annelie
Mina Gardeners Delight har inte heller gett så mycket tomater i år sad.gif

Förra året så fick jag hur mycket som helst men i år så är det mycket färre frukter och de har knappt mognat än *suck*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon