Full version: Persikoskörd idag!
Mi70
Fåglarna har börjat picka på mina persikor, så därför fick de åka in idag. Några skiftar fortfarande i grönt och rött, istället för i gult och rött, men jag hoppas och tror att de hinner mogna inomhus! Vad jag skall göra av så många persikor vet jag dock inte..........! Funderar på romtopf, det är ju gott att ha i vinter....... rolleyes.gif

Jag tycker de är jättefina! Räknat dem har jag inte, men skålen är jättestor. Skålen intill innehåller de exemplar som fåglarna redan hunnit picka på. Undrar om skörden nästa år blir lika stor? smile.gif wub.gif

Den lilla skålen till höger innehåller de pickade frukterna.

KURT
Vad är det för sort?
Mi70
Det är en Frost som skall tåla zon 3 tror jag, vi bor i stockholm, så det är zon 2. Trädet är planterat 99 och har burit frukt nu för tredje året, men aldrig så här mycket. Förra året fick vi 30 frukter, året innan ett tiotal. Iår blommade trädet för första gången med hela kronan, och frukt på hela kronan med.
Hannele
Häftigt!
Vi planterade 'Frost' i våras.
Fredi
Förra året skördade jag 4-5 liter persikor från mitt träd (vet ej sort). I år har det dock inte kommit en endaste. Någon som vet vad som kan ha hänt? Måste man klippa trädet? En av grenarna förblev naken hela året, inte ett blad.
netaave
Vilken otroligt häftig känsla med egna persikor!

Dom som inte är riktigt mogna ska nog ligga ensamma, inte på varandra då finns risk att de möglar.
Du kanske kan göra persikosylt, skriver in det på recepttråden. Annars är det gott att frysa in skalade persikoklyftor i sockerlag till glass m.m. Man skållar och skalar på samma sätt som med tomater, ner snabbt i kokande vatten och kyls direkt.
wolkenkrabber
oj härligt härligt, de e lika dant här nu fast de e plommon ja går och inte persikor tyvär sad.gif
KURT
CITAT (Fredi @ 07-09-2004, 11:22)
Förra året skördade jag 4-5 liter persikor från mitt träd (vet ej sort). I år har det dock inte kommit en endaste. Någon som vet vad som kan ha hänt? Måste man klippa trädet? En av grenarna förblev naken hela året, inte ett blad.

Blommade trädet? Annars är det vanligt med frost i samband med blommningen . Är grenen död så bör man såga av den, såga av en bit in på frisk ved. Eller om det är hela grenen så beskär man in till stammen, men lämnar grenkragen så att trädet kan valla över skadan:

http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon