Full version: Citrus Calamondin
Eva St
Min Citrus Calamondin som stått i ett förråd 10 - 15 grader med extrabelysning och sett ut att må hur bra som helst har börjat tappa en massa blad och en del frukt. Vad gör jag????
Eva St
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Kasta ett noggrant öga - hur ser det ut där bladen tappas? är det blad med stjälk eller blad utan stjälk och stjälken sitter kvar på trädet?

Hur har Du vattnat i vinter? Skjuter trädet nytt nu eller är det ingen ändring än?

Undrar ingrid
Eva St
Hallå Ingrid
Jag har nu varit nere och hälsat på min Calamondin den ser bedrövlig ut på vissa ställen. Försökte ta några bilder på den vilka inte är av högsta kvalitet både beroende på kameran och på fotografen. Bilderna ligger i alla fall i mitt album nu.Tänkte att du kanske kunde se något i alla fall . Bilderna ligger i albumet Ledsen Calamondin. De flesta blad som ramlar krullar ihop sig och känns torra
och som du kan se på en av bilderna är det inte lite blad som ramlar det som ligger på golvet är bara några dagars skörd. Även en del frukter trillar. Det är bara vissa grenar som fäller och de fäller allt de har medan andra grenar ser riktigt fräsha ut- än så länge i alla fall. Kan inte säga riktigt om det fäller med eller utan stjälk på bladen tycker det är både och. Vattnat har jag gjort när den sett ut att vara i behov av det alltså väldigt sällan. Den har som sagt stått i ett källarförråd i 10-15 grader med extrabelysning hela vintern sedan vi flyttat hem från stugan och den har sett så kanonfin ut ända tills nu. Fatta att jag blir alldeles ifrån mig.
Tror ni den går att klara?????
Eva St
Fialotta
Oj Eva!
Den såg ledsen ut...men den bar ju frukt i alla fall rolleyes.gif

Nu gissar jag bara...men ny jord och ljus tippar jag wink.gif
men den måste ju räddas ohmy.gif

Hoppas du får fler råd...håller tummarna wub.gif
Ingrid på Västkusten
Jag tror - efter ha kikat i Ditt fotoalbum att den saknar ljus och gödning. Vi är i februari -det är ofta startdax för citrusar då de vill ha mera utav allting. Tror int een omplantering är något man skall försöka med nu utan vattna gärna lite mera, kanske med lite gödning - den kommer antagligen att fälla mera men Du har ju grenar med stora fina blad som ser mycket bra ut - klart lovande tecken. Är detta ett ganska nyinköpt träd?

Prova att ge den lite mera vatten samt gödning eftersomDu har vattnat så sällsynt - den komemr säkert att tappa mera blad och mera frukter men förhoppningsvis ser Du knoppar och nytt snart. Citrus byter faktiskt blad då coh då samt sätter ofta mycekt frukt som densedan'kartgallrar' och för at få fram mogen frukt krävs mkt näringstillskott ibland även på vintern - speciellt om man har dne i +15 det är ju gränsen på den precis kan vara vaken.

funderar Ingrid
Eva St
Tack snälla för att du tittat och kommer med tips. Om jag nu börjar vattna och göda den mer ska jag ställa upp den i vanligt boningsrum då runt 20 grader eller ska den stå kvar i källarförrådet tror du. Den måste väl vattnas igenom ordentligt först innan den får näring. Ska jag ge den mer o mer vatten succesivt eller ska den få en riktig rotblöta på en gång.
Citrusträdet fick jag på min 50-årsdag i mars förra året så gissa om jag är angelägen att den ska klara sig. Men jag tycker det är så knepigt att den klarat sig så här länge och varit jättefin med mängder av frukt och nu hux flux börjar krångla. För i början av vintern sprang jag och kollade den som en tok men nu var jag säker på att den klarade vintern galant och då spelar den mig ett sådant spratt.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag visset Du skulle fråga detta :-)))))) och på detta har jag inge bra svar - jag TROR inte jag ahde bytt miljö om det var jag....i princip gillar jag itne dessa varma boningsrum (inte säkert Ditt är det iofs) till citrusen även om det ser hoppfullare ut nu - ljuset återvänder ju :-)

Kolla först försiktigt med en matkniv - stick den ner i 'glipan' mellan kruka och jord och kolla om den ser fuktig ut. Om inte - ja Du måste få jorden fuktig innan det är gödningsdax - men är Du uppe och kikar på + 15 C temperaturer är det itne fel att starta försiktigt med gödning.
Det är bättre att - efetr kniv-provet och Du ser att den ä r torr - att ge den vatten - inte stå i vatten men jämnt fuktigt. Avvägning :-)

Jag tror ju att trädet Du fick var i hemkt fin form - nu startar anpassningsprocessen för kalamondinen. Den kommer nog att se halvrisig ut - men med tilltagande ljus och näring borde den snart se bättre ut - snart = par tre månader kanske mer.

Första ett tilll två åren är alltid det besvärligaste för citrusträd - klarar man den perioden är det ofta svårt att slå ihjäl dem sedan :-))

Hälsar Ingrid
Eva St
Halloj Halloj
Blev så glad när jag kom hem sent efter att ha jobbat kväll och såg att jag fått mer svar angående min stackars citrus. Ska göra knivprovet direkt imorgon och följa dina råd. Känns ju ändå ganska bra att du låter rätt så optimistiskt vad gäller citrusens framtid.
Är det tid att även börja väcka mitt Olivträd tror du, det har ju tappat massor av blad också men efter vad jag förstått så beter det sig ju så. Förutom att det är ganska kalt på sina ställen så ser det ut att må bra.
Det har bott under samma betingelser som Citrusen och fått ungefär samma behandling. När ska det väckas och gör jag på samma sätt som med Citrusen??? Tänk om man kunde lära sig att köpa växter som man kan klara på egen hand men det vore inte hälften så spännande eller hur???
Eva St
Eva St
Gjorde knivprovet som du tipsade om Ingrid. Det såg snustorrt ut. Vattnade igenom ordentligt rensade bort allt visset igen (den ser inte för fager ut nu ska du veta - ganska kal nertill.) Men upptill är det fortfarande mycket friska blad och citrusfrukter. Efter att den blivit genomvattnad ordentligt var det dags för gödning. Nu hoppas jag bara att den repar sig och kommer igen. Hur ofta ska den ha gödning så här års undrar en frågvis Eva St
Eva St
Tänk om den klarar sig då utnämner jag dig till Citrusdrottning!!!

Nu verkar den ha lugnat ner sitt vissnande lite en del blad tappar den än men inte alls i den utsträckningen som förut. Har sett att de yttersta bladen sitter kvar och de ser fortfarande hur fräscha ut som helst medan bladen längre in på grenarna fallit av helt den ser helt naken ut intill stammen.
Undrar nu om den ska ha gödning ofta eller bara någon gång i månaden??

Funderar också på om jag kan ta en stickling av den. En av grenarna som ser friska ut har nämligen stuckit iväg och blivit ganska lång
och kraftig tänkte att det kanske funka att göra stickling av den. Men hur göra.
Eva St
Ingrid på Västkusten
Hallojsan,

Hoppas det går vägen nu :-) nu snart - Mars - mitt - April är det dags för regelbundna ofta förekommande gödnigar, jag göder med varje vattning så gott som.

Klart Du kan ta en stickling - ner i lite fuktig sandblandad jord och grus (50-50) - plastpsåe om - ljust och varmt och itne i direkt solljus.
Man kan också prova kantmetoden - man bara sticker ner sticklingen mellan krukkanten och jorden i själva citruskrukan och vattnar då och då.
Jag lyvkas aldrig med mina - men detta vet jag skall fungera då andra människor lyckas med detta ;-)

Hälsar Ingrid
Eva St
Hallå igen!
Måste bara tala om att min Calamondine slutade fälla både blad och frukt efter att jag skött om den efter alla råd jag fick av dig Ingrid. De blad och frukter som är kvar i övre delen av trädet ser hur bra ut som helst. Det börjar komma lite skott i topparna på de grenar som har blad kvar men de nedersta grenarna som ju blev helt kala ser jag inget på än. Den står fortfarande kvar i förrådet och verkar ju må bra av detta så den får väl stå kvar ett tag till. De nedersta grenarna som är kala ser gröna ut invid stammen men ser torra ut i topparna ska jag klippa dessa torra delar nu eller vänta. Undrar också varför jag inte ser några skott än på de nedersta grenarna är de döda eller tar de bara lite längre tid på sig?
Eva St
Jenny E J
Hej

Jag har ett citrusträd ca 5-6 år gammalt, dryga metern högt. Numera vet jag på ett ungefär hur det ska skötas.
I mitten av mars, efter att det stått i ett svalt men ljust förråd i ca 8-12 grader med svag vattning brukar det börja tappa blad. Då tar jag ut det i rumsvärmen, planterar om i frisk jord och stoppar i en bladlus pinne. Nu får den svag gödselgiva med blåkorn ca en gång/vecka. Dessutom klipper jag försiktigt de risigaste grenarna. Citrus verkar ha lite svårt att bryta nya skott när den tappat blad, klippningen hjälper den att komma igenom barken. Den tackar nu med överväldigande blomning några veckor senare.
När risken för frost är borta får den stå ute på uteplatsen i solen, (akta krukan som inte får bli för varm) Den klarar dock ganska kalla nätter men jag brukar alltid bära in den under juninätterna, snart kanske jag inte orkar..
Lycka till med citrus, doftar ju så underbart

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon