Full version: Beskärning Jackmani
Sommartorparn
Jag har en clematis typ Jackmani som jag beskurit ungefär vartannat år i samband med kalkning av hus. Jag konstaterar att den har betydligt lättare att fylla upp spaljen och att blomma de år jag inte beskurit den. Visserligen är det fult med det gamla trasslet men det täcks så småningom av nytt. De år jag beskurit den så har plantan sett tanig ut hela sommaren och inte börjat blomma förrän i september. Eftersom jag ändå måste klippa ned den ibland för att kunna kalka, så funderar jag på om jag inte ska klippa den nu i stället för till våren. Då har växten hunnit ta sats och växa en bit under tidig vår så att den hinner längre på en sommar. Finns det något som talar emot höstbeskärning?
Alpiner i Halmstad
Om plantan redan blommat över kan Du klippa den.
Den sort Du nämner blommar vanligtvis både på årets och förra årets tillväxt.
Som regel klipper "putsar" man clematis efer blomningen. Vårblommande diretkt efter blomningen och de höstblommande tidigt på våren.
Det verkar som att Du bör spetta hål och släppa ner lite benmjöl "gödning tillrötterna.
M.v.h. Bernt
Sommartorparn
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 07-09-2004, 14:17)
och de höstblommande tidigt på våren.
Det verkar som att Du bör spetta hål och släppa ner lite benmjöl "gödning tillrötterna.

Tack för ditt svar.
Vad menas med "tidigt på våren"? Min vårbeskärning brukar äga rum ungefär vid pingst, och jag skär den ca 1 dm ovan marken. Rätt eller fel?

Benmjölet, ska det vara nu eller till våren?
Alpiner i Halmstad
Benmjölet är långtidsverkande, så det kan Du blanda ner nu.
Vi försöker att putsa innan rankorna vegeterar. Tillväxten blir snyggare om man har lite olika höjd på rankorna. 2-5 dm.
M.v.h. Bernt
Sommartorparn
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 07-09-2004, 16:53)
Vi försöker att putsa innan rankorna vegeterar.

Och när är det? unsure.gif
Björkhagen
Hej.

Du kanske redan har beskurit din clematis...
Jag köpte i alla fall två olika sorter i somras, bla en Jackmani. På den stod det att jag skall beskära den 50 cm ovan marken i mars. Anledningen till att jag inte skulle göra det innan vintern var pga att det vissna i plantan skyddar för frost i roten.
Mina två är fortfarande gröna och jag hoppas de blommar till nästa år i maj-september (köpte dem pga den långa blomningstiden)

Däremot har jag en "vitalba" (små vita blommor) som blommade för två år sedan. Vi beskar den innan hösten och denna och förra sommaren har den inte blommat. Den växer däremot enormt mycket och slår rotskott i hela rabatten. Nu skall vi snart renovera verandan som den växer vid och när vi flyttat växten kanske vi kan öppna dörren i fortsättningen biggrin.gif ...

Lycka till!
Sommartorparn
Tack för informationen!
Nej, jag har inte beskurit den ännu. MARS var det ja, och 50 cm! (Det förklarar varför den har varit så senfärdig efter jag beskurit den jäms med marken till pingst). Återstår att se om det fungerar i praktiken. Man kan ju inte åka 60 mil bara för att beskära en klematis.
wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon