Mikaela
Hej, för ett par dagar sen fick jag ett litet träd av granntanten.
Den är ca. 1.20 högt och har massor av jättestora blommor.
Blommorna påminner om liljor och är ljusrosa (doftar starkt i hela trädgården).
Har sökt på internet och hittat olika varianter på Catalpa men blommorna ser annorlunda ut och bladen för stora.

Vet inte vad jag ska göra, ska den stå ute ett tag till, behöver jag plantera om den, näring?
Idag har blommorna börjat vissna men det är nog årstiden...kanske.
Har tyvärr inte haft tillgång till kamera idag annars hade jag tagit en bild.

Jag bor i Ungern så vintern är mildare och kommer lite senare.

Mvh Mikaela
Xelma
Låter som en magnolia
andreas i uppsala
Tänker också på magnolia. Vintern i Ungern är inte mildare, tvärtom, eller det är som zon II-III-IV men längre somrar som bättrar på härdigheten några grader
Mikaela
Hej o tack för svaren, jag har sökt på magnolia men hittar inget som liknar min, jag lägger in en bild lite senare,kanske lite lättare att tyda än mina amatörbeskrivningar.
Med vädret här så menade jag att temp. sällan blir kallare än -5, sommaren är mer än en månad längre och vintern är kortare.

Mvh Mikaela
andreas i uppsala
samma här tongue.gif me vintern är längre. Ungern är väldigt känsligt för arktiska vindar från Sibirien. En gång per tio år brukar det ske har jag hört
Mikaela
Hallå!! Nu har jag med hjälp av ficklampan tagit ett par bilder i mörkret.
Dom är tagna med mobilen så skärpan är inte den bästa.

Mvh Mikaela
wolkenkrabber
det är en änglatrumpet smile.gif

burgasmania eller hur man stavar det på latin
Cilla
Det här var roligt! Trädfrågor från Mikaela i Ungern och telefonfoton i natten...

Och visst är det änglatrumpet du har. I Sverige tar man in den och behandlar ungefär som pelargonior så att de kommer igång nästa år igen.
Mikaela
Tack Tack Tack för jättesnabba svar!!!
Urtjusigt litet träd, hoppas bara att jag kan hålla den så oxå, den har börjat se lite hängig ut. Men nu vet jag vad den heter så nu blir det garanterat lättare att hitta info. om den.

Mvh Mikaela biggrin.gif
Fenja
Änglatrumpeter är riktiga gottegrisar, så gödsla varje gång du vattnar sommartid! Jag har dessutom planterat mina i ren kogödsel och det gillar de!!
Mvh
Fenja
Cilla
Jag vet att det finns mängder av information m änglatrumpter, men får jag passa på att fråga dig Fenja och andra som haft dem förut: Hur kallt är det på nätterna innan ni tar in dem?

Fick en stickling i år som står ute nu. För mig får den gärna vissna ned innan den kommer in för det är trångt hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon