Full version: Äpplemos
Ciczi
Hej

Har idag gjort min första omgång med äpplemos.

1 kg äpplen
1 dl vatten
4-6 dl socker

Skala, kärna ur och dela äpplena, koka dem långsamt och hjälp till att mosa dem (jag använde potatismosaren) Koka upp tills det är en jämn smet. Smaka av smeten och sockra sedan efter behov (beror lite på vilken sorts äpplen man använder)

Rör i sockret och låt det koka en stund till. Låt moset sedan svalna och frys det med en gång. Ta sedan fram efter behov och ät det eller använd det i kakor.

Mvh Ciczi
KURT
Just för att göra äppelmos (och annat bärmos) så är det mycket användbart med en elektrisk passermaskin (eller manuell passervagga). Äppelmos som man fryser har fördelen att man inte behöver ha så mycket socker (mera äppelsmak) och den håller sig ljus. Jag hittade nyss en burk kokt äppelmos från 2001 (förvarad i rumstemperatur), lite torr på ytan och lite mörk överst, men inget mögel.
Ciczi
Som vi säger i Skåne -Ebblamous e gott! (Äpplemos är gott! laugh.gif )

Jag brukar äta det med mjölk och cornflakes, har ätit det så ända sedan jag var stor nog att äta annat än välling! wub.gif Min mormor har gjort äpplemos till mig i åratal men nu orkar hon inte längre, så då får yngre krafter ta vid.

Kurt! visst är det skojigt att hitta saker man gömt och smaken av sommar, höst eller vad det nu kan vara.

Ciczi
Fenja
Jag gör som Ciczi, använder "pärstampen", men först får det koka sönder länge. Jag vill ha lite små äppelbitar i moset som det geléar sig omkring! Sedan till sätter jag atamon och häller på burk, det blir ett ljust och blankt mos. Puré är ingen höjdare tycker jag.
Mvh
Fenja
Ciczi
Fenja!

Jag är egentligen ganska okunning på det där med att koka mos och dylikt. Vad är atamon bra till? (Förutom att få bort häxringar i gräsmattan laugh.gif ). Min mormor sa att det inte behövdes konserveringsmedel.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon