Full version: Odal i spann
Ellebo
För första gången har jag odlat i spann och det har funkat över all förväntan.
Jag har haft gurka, tomater, physalis, paprika.

Ändå så strejkade den automatiska bevattningen då och då (förståss då vi var borta).

Jag har fått skörd mycket fortare och rikligare, man slipper ogräs.

Nästa år skall jag produktutveckla... köpa större spann till gurkan (hade endast 10-liters köpt på ÖB), tillverka min egna jord av kompost och sand och exprimentera lite med gödning. I år har jag haft blåkorn som jag blandat i bevattningsanläggningen.

Är den någon annan som har liknande erfarenheter så kan vi ju jämföra och få den optimala skörden nästa år

rolleyes.gif
Ellebo
ODLA i spann skall det naturligtvis vara!
Ber om ursäkt för tryckfelsnisse unsure.gif
ThomasJ
Vi har odlat i dessa 'hinkar'. (ca 15-20liter)

Det har funkat mycket bra, 1 gurka i varje (totalt 4 st) har givit väldigt mycket skörd (åtminstånde vad vi tycker) smile.gif

Vi har även haft upp till 3st tomater i varje, men det är för mycket, kommer ha max 2 i varje nästa år.

De är köpta hos Classicum (5st/ca 60-70kr)

/Thomas
*22many*
Jag har odlat tomater i spannar som jag köpte från Willab i samband med att jag beställde växthuset. Har fungerat jättebra biggrin.gif . Provar nog med gurka och physalis nästa år rolleyes.gif. Jag har gödslat med flytande blå korn under hela sommaren. När jag planterade, lade jag lite planteringsjord i botten, sedan ett litet lager brunnen hästgödsel och sedan jord igen. Det verkar som om tomaterna trivts med den blandningen rolleyes.gif
Ellebo
CITAT (22many @ 07-09-2004, 15:25)
Jag har gödslat med flytande blå korn under hela sommaren. När jag planterade, lade jag lite planteringsjord i botten, sedan ett litet lager brunnen hästgödsel och sedan jord igen. Det verkar som om tomaterna trivts med den blandningen rolleyes.gif

Brunnen hästgödsel är guld värt, skall försöka få tag i ett lass till hösten.
Min psysalis är otrolig den bara väller ut över alla kanter (smakade den första häromveckan mums!!) tongue.gif
*22many*
I Degerfors kan vi varje vår och höst köpa brunnen hästgödsel (och få den hemkörd i lagom stora säckar) av Lions. På kuppen stöder man en bra verksamhet wub.gif .
jåj
Billiga spänner (murarhink i svart plast) med bärhandtag finns på den tyska firman HORNBACH.
pris 13:- för 13 liter
Bara att borra lite dränerings hål.

JÅJ
åsgård
Köpte mina 20 liters hinkar hos Willlab. Bra kvalitet och med bevattningsreserven i botten.

På K-RAUTA sålde dom 20 liters murarhinkar av den billiga typen för 19 kronor tror jag det var. Fungerade aldeles utmärkt, det var bara att borra hål i sidorna för dräneringen.
Har haft en tomatplanta i varje hink förutom Västeråsgurka och vanlig slanggurka. Tycker det räcker annars blir det för tätt mellan plantorna och de förbaskade illbattingarna till maskar(grönsaksfly) gömmer sig och klättrar mellan plantorna annars.

Är det någon som vet om det finns för oss vanliga dödliga, små doser av det man använder för proffs för detta ändamål, man plockar ju larver till förb......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon