stina
Hej,

En bekant till mig har köpt en Fransk vädurskanin. Han är nu ca 6 mån gammal. En underbar varelse som heter Evert.

Problemet med Evert är att han titt som tätt blir förkyld. Han får tjockt snor som rinner ur näsan. Verkar inte dålig annars.

Matte är utom sig av oro trots att alla säger att en kanin kan vara ute jämt - blir aldrig sjuk av kyla. OM man inte tar in dom för mycket.

Evert sköts perfekt tycker jag. Han har varit ute hela sommaren både i bur med regnskydd och en vanlig utehage. Nu har matte isolerat golvet i barnens lekstuga och Evert har fått den. Där är han nu på nätterna och när det är dåligt väder.

Men - som sagt - Evert blir snorig väldigt ofta. Vad kan det bero på???

Finns det någon kaninkunnig människa här som skulle kunna ge oss ett råd? Ska hon besluta sig för att Evert får vara en innekanin vintertid eller strunta i snorigheten och ha honom kvar ute? Det är ju en stor kanin och kräver en del byggnation inne om han ska få flytta in, men det gör hon gärna om det är det bästa för lilla Evert!

sad.gif sad.gif sad.gif
/Stina
KURT
Det låter ju som förkylning, men annars har jag för mig att även kaniner kan vara allergiska?
stina
Det är inte vattnigt snor (som allergi brukar vara).
Fenja
Jag tror att det smartaste är att kolla med en veterinär faktiskt...
Mvh
Fenja
Ulle
Jag håller med Fenja om att en tur till veterinären vore det bästa!

Jag har haft många kaniner och ingen av dem har blivit förkyld. Så något står ju inte rätt till med Evert! Hoppas att han snart blir frisk och kry igen!

Kaniner är för övrigt bland de ljuvligaste små varelser som finns! wub.gif
MRLINDELL
Vetrinären är det enda riktiga! Kaniner tycker inte om drag, står buren dragigt kan det rinna från ögon och näsa.
stina
Tack! Jag har ringt matte som ska beställa tid för Evert hos veterinären. Jag läste också på en sida på Internet att det finns en otäck typ av kattsnuva med samma symtom som Everts. Den är tydligen fruktansvärt smittsam och mer eller mindre kronisk - tyvärr. Det är veterinärbesök, antibiotika och vitamintillskott som gäller för att hålla symtomen borta. Om den inte behandlas kan det bli lunginflammation och döden.

/Stina sad.gif
netaave
Den har förmodligen inte tillräckligt vindskydd. Kaniner måste ha ett ordentligt vindskydd och kunna boa in sig ordentligt om de ska vara ute. Viktigt att de har mycket halm i buren att boa med. Hö ska de ha för matsmältningen, inte att leka med.
Jag är jättepjoltig med vår, hon får vara inne så fort det är dåligt väder, (hon är ju lös) men så har hon aldrig varit sjuk heller.

Neta som är f.d. uppfödare.
Bettson
Torr liggplats. Inget drag. Jämn temperatur och god tillgång till vatten.

Har man utekanin så kan man inte när det är riktigt kallt ta in den ibland.
Pälsen anpassar sig till uteklimatet. kaninen blir varm och svettig inne och blir kall och förkyld när den kommer ut igen. Tar man in den på vintern så är det för gott.

Förutom vindskydd och extra bolåda där det är varmt så brukar man övergå från flaska till skål med vätska så att det inte fryser. Dessutom gav jag mina kaniner vatten minst fyra gånger per dag. Att ge kroppstempererat vatten hjälper djuret att hålla kroppstemperaturen. Men ta inte varmvatten direkt ur kranen, det smakar illa. Koka upp i stället.

Vattenhållande grönsaker typ sallad och sådan t som kan bli dåligt av låga temperaturer skall man avstå ifrån vintertid.Det ger bara magproblem som snabbt kan bli allvarliga.

Hö, pellets, vatten och mineralslicksten samt lite vitaminer i vattnet är den säkraste vinterdieten för utegående kaniner.

Billigast om man har plats är att köpa spånbalar på granngården. Man kan också köpa fårfor som pellets. Näringsvärdet är nästan destamma som för kaninpellet men mycket billigare.

Bli dessutom inte förskräckt om lilla evert eller vad han hette äter lite bajs. Det ska kaniner göra. De tuggar maten en "andra " gång för att kunna tillgodogöra sig vitamin K.

Trivs kaniner inreder de sin bur med två rum och kök. Äta där , bajsa där och sova på speciellt ställe.

Magproblem och snuvor skall alltid behandlas snarast. En kanins hälsa kan svänga otroligt fort. Ju tidigare behandling dest bättre prognos.
MRLINDELL
Vi låter våran kanin ha en låda med spån som toalett, det funkar.
Hon får också en tjock bit fleece filt att ligga på, där ligger hon raklång och trivs ibland. Fast det händer att det ligger en kanin raklång och snarkar i spånlådan också ...
netaave
Vi köpte en hängmatta till vår sovbur, den är klädd med lite fårull på mitten. Jag har en pläd ligger över halva buren ovanför hennes lilla stuga, så nu ligger hon antingen på hustaket eller i hängmattan som hänger mitt i buren under taket.
Ser himla kul ut när hon ligger i hängmattan.

cala98
Vilken fin hängmatta OCH kanin!! wub.gif
Stackars Evert! Min Markoolio har startat sin 4:de penicillinkur idag. Han är också snorig och nyser. Har först prövat Terramycin 3 ggr och fr.o.m idag Baytril. Vi får se hur det går...
Markoolio är också utekanin, men det beror nog inte på det. På kanin-net.nu har jag lärt mig att det nog är Pastuerella, en bakterie som alla kaniner bär på, men som bara visar symtom ibland
Vicke
Pasteurella multocida kan det gott vara. Har själv haft en kanin med pasteurella och båda mina kaniner bär troligen på det. Det är väldigt vanligt att kaniner har det utan att det bryter ut - bryter det ut beror det på drag, stress, förändringar i maten eller andra dåliga förhållanden. Eftersom du har kaninen i en lekstuga så är det kanske drag man kan misstänka. Kaniner är väldigt känsliga för det.

Min kanin Silver fick pasteurella när Tilda flyttade hem till oss. Han hade då troligen INTE haft bakterien från förr men hos Tildas uppfödare hade det funnits smittade kaniner och Tilda hade varit smittbärare.

Vi fick ge honom antibiotika i en vecka efter veterinärbesök. 2 milliliter två gånger om dagen om jag minns rätt? Det var en plåga att tvinga i honom det. Dessutom måste vi ge honom avföring (!) från Tilda för att inte hans känsliga tarmflora skulle rubbas pga antibiotikan. Men - han blev bra igen och jag vet inte hur jag skulle kunna klara mig utan denna absolut underbara, livsglada och goa kanin. Jättepigg, välmusklad och världens vackraste. wub.gif

Men har din kanin fått pasteurella och det inte går om snabbt MÅSTE du ta den till veterinären - obehandlat kan det leda till mellanöresinflammation som gör att kaninen börjar ruska väldigt mycket på huvudet. Den kan också dö... sad.gif

Kopierat om pasteurella:
En stor andel kaniner bär på en bakterie kallad Pasteurella multocida i sina bihålor. Denna bakterie orsakar inte problem på kaniner med ett friskt immunförsvar. Under vissa stress situationer, som t ex dålig utfodring, hög omgivningstemperatur, dålig ventilation, trängsel, flytt etc så kan denna bakterie föröka sig snabbt och orsaka allvarlig sjukdom. Bakterien kan orsaka infektioner i övre luftvägar, livmoder, hud, njurar, urinblåsa, tårkanaler, mellanöra och lungor. Uppsök veterinär om Du observerar flöde från ögon, näsa, vulva, eller om kaninen tappar aptiten, blir dämpad, får diarré, lutar huvudet åt ena sidan, tappar balansen eller får ansträngd andning. Prova aldrig själv att sätta in antibiotikabehandling utan veterinärkontakt. Din kanins magtarmkanal är ett mycket känsligt organ som beror av att normalt förekommande bakterier bryter ner födan. Om antibiotika sätts in utan eftertanke kan detta leda till döden for kaninen pga att antibiotikan dödar tarmens normala bakterier varefter dödliga bakterier tar över.

Jag har också gjort en "hängmatta" åt mina kaniner. Det är egentligen mer som en hängande övervåning. De älskar den biggrin.gif Fylld med hö ska den också vara, men det är borttaget på denna bild så man ska kunna se hur den är konstruerad.

Silver sitter i den på denna bild wub.gif
netaave
Åh, vilken sötnos Silver är! Millan ser honom också, hon ligger alltid bredvid datorn när jag sitter här, tar jag bort henne sitter hon och tvättar mina fötter tills jag lyfter upp henne på skrivbordet igen.
När jag börjar jobba på morgonen, och sätter på hårddisken kommer hon som skjuten ur en kanon om hon är inne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon