kristerh
Har jämfört odla.nu med alltomträdgårds diskussions sait,
och det är stor klass skillnad, tex att man kan lägga in bilder på odla.nu
det kan man inte på alltomträdgårds sida, samt att utseendet är helt olika, odlas är mer lättläst och lättnavigerat, jag vet ju vilken sida jag föredrar, vad tycker ni andra?
krister
*22many*
Visst är det hög klass och beroenderisken är hög! wacko.gif
Ciczi
Beroenderisk....!

Det är väl milt uttryck? Jag är här flera gånger om dagen.

Ciczi
*22many*
Det är Du absolut inte ensam om tongue.gif . Blir ett gift, särskilt om man som jag av födsel och ohejdad vana är nyfiken rolleyes.gif biggrin.gif laugh.gif
Tesa
Jag var mycket på AoT forum tidigare och då tyckte jag odla såg jättekomplicerat ut...men när jag väl tagit mig an det här så upplever jag nog odla som mycket mer lätthanterat......och så "lever" trådarna på ett bättre sätt här.....
Inget ont om AoT dock..hade jag haft en snabbare dator hade jag varit där mer än jag är idag...men jag föredrar nog odla ändå... wub.gif laugh.gif rolleyes.gif smile.gif wacko.gif ..för såna här finns ju inte på AoT wink.gif rolleyes.gif laugh.gif wub.gif sleep.gif
wolkenkrabber
på allt om trädgårt åker trådarna låååångt bak så fort och hur dom växer gillar jag inte men det är ett bra forum iaf
birgitek
Tycker nog att AoT:s forum är lika bra, tittar in på båda då och då
renate
tongue.gif Jag är på båda forum lika ofta, odla är trevligt och det är AoT med.Man har blivit vän med båda.Jag har fler album på AoT,för att där kan jag lägga in lite större bilder. rolleyes.gif tongue.gif smile.gif laugh.gif De här har inte AoT
Caprice
Kan inte vara utan vare sig Odla eller AoT-forumen...! wub.gif

Ställer man en fråga så får man ofast svar inom timme, ibland minuter...!!
Otroligt bra...!!

Odla känns av någon anledning roligare, intressant med de olika grupperna typ köksträdgården, trädgårdsbygge mm.... Framförallt är ju Odla mycket mer lätthanterligt med bilder o dyl. Å andra sidan tycker jag nog Aot-forumet är bättre om man vill söka info om någon växt, de har himla bra trädgårdslistor!

Besöker båda forumen i princip dagligen...!

Caprice
jessica zon6
Är jag korkad eller?.. ohmy.gif
Registrerade mig på AoT forum ,men fattar inte hur man läser vad andra har skrivit. Måste man själv skriva ett inlägg eller...
Hur kommer det sig att så mycket är skrivet på engelska?

Hur gör jag? någon som vet?

mvh
jessica
tomas99
AoT forum är ett bättre forum medlemarna är trevligare där. men kunskapsnivån är hög på det här forumet.

Mvh tomas
jessica zon6
Jag lyckades gå in på ett annat allt-om-tradgard forum... huh.gif
Men nu hamnade jag rätt laugh.gif laugh.gif

mvh
jessica
Ciczi
Men tomas, beror inte det på vad man själv skriver? om medlemmarna är trevliga tillbaka menar jag.

Ciczi
Christer i Falköping
Att trådarna kan försvinna bak väldigt fort på AoT:s forum, beror på inställningarna. Om man tittar ovanför alla inlägg, ser man två små rutor där det står: "Expandera trådar" Och "Alla" om man ändrar det till "Inga trådar" och "senaste login" Blir det något helt annat. Och album har vi ju där också. Jag tycker nog att bägge forumen kompletterar varandra. Men här på Odla finns det många som av någon underlig anledning ser AoT: forumet som en konkurrent. Som något icke önskvärt på jorden. Sådant kan jag inte förstå!
Christer.
Vicke
Jämfört med ett annat liknande forum tycker jag det här är jobbigare. Smileys och tags hamnar aldrig där man vill, utan alltid sist?! Man måste ju skriva in dem för hand eller jämt klicka ut smileysarna direkt, annars måste man skriva in koderna för dem för hand. Det borde räcka att klicka på det ställe man vill ha dem och sen välja en smiley.
Men stämningen är det inget fel på smile.gif

Att forumen är på engelska beror på att de oftast är gjorda av någon som vill att de ska få så stor spridning som möjligt. Kan kopiera det jag skrev som hjälp åt andra som moderator på mitt älsklingsforum wub.gif

OT står för Off Topic vilket betyder ungefär utanför diskussionen, av ämnet. Man kan t.ex. lägga det framför en mening som inte alls hör till saken men som man ändå vill ha sagt.

T.ex i en diskussion som heter "Ska kaniner alltid ha hö":
"Kaniners basföda ska alltid vara hö. OT: Lisa, har du skaffat ny cykel än?"
Om en diskussion "går OT" så börjar den handla om något helt annat än den gjorde från början.

Topic betyder ämne eller diskussion och kallas ofta även för tråd. Reply betyder inlägg eller svarande meddelande.

Om ett ämne är pinnat (pinned) eller klistrat får det lite extra hög status eftersom det alltid får ligga högst upp ovan de andra diskussionerna. Detta för att den viktiga information som finns i dem inte ska försvinna i mängden av andra ämnen.

Poll är det engelska ordet för omröstning.

PM står för Private Message, privat meddelande, och man kan skicka ett sådant till någon annan medlem genom att klicka på PM-knappen under deras inlägg.
Med www-knappen kommer man till en medlems hemsida om denna angett en sådan.

Administrator: Den som startade forumet och kan ändra på det mesta och ta bort medlemmar som inte uppför sig. Hon/han har också samma rättigheter som moderatorerna. Ev kan det finnas två eller fler administratorer.

Moderatorer är namnet på de som har rätt att flytta diskussioner som hamnat under fel rubrik, hjälpa till med bilder, tillrättavisa elaka medlemmar, redigera inlägg och så vidare.

En avatar är den lilla bild som varje medlem har. Små knappar eller bollar eller andra typer av bilder kan finnas en bit under avataren. Dessa visar hur många meddelanden man skrivit. Posthunting är då man skriver en massa onödiga inlägg för att öka på sina "knappar".

Edit betyder ändra. Man kan ändra i sitt eget inlägg med Edit-knappen. Har man ändrat något i sitt inlägg kan man lägga till edit:

"Kaninen är rövröd. EDIT: Oj, jag menar förstås rävröd "
Man kan också kryssa i rutan Add the 'Edit by' line in this post? så syns det att man ändrat i sitt inlägg.

Quote betyder citera eller citat, att återge vad en annan medlem skrivit.

Report klickar man på om man vill använda för att anmäla ett elakt inlägg.

Emoticon är samma sak som smiley. Ordet är en blandning av engelska emotion (känsla) och icon (ikon), alltså känsloikon. Om man postat för många kan man få ett meddelande där det står att man har postat fler smileys än forumet tillåter, och då måste man minska antalet för att kunna posta sitt inlägg.
Hannele
CITAT (kristerh @ 07-09-2004, 14:21)
Har jämfört odla.nu med alltomträdgårds diskussions sait,
och det är stor klass skillnad, tex att man kan lägga in bilder på odla.nu
odlas är mer lättläst och lättnavigerat

Man kan visst lägga ut bilder i alltomtradgard.se och visa: Mina rosor.
Nästan bättre än Album-visning här.

Alltomtradgard.se har tydlig och lättläst layout.
Man kan direkt se, vilka inlägg man inte har läst, om man är inloggad.
Det saknar jag här på Odla.nu.
Rörigt här, svårt att hitta det intressanta ibland.
*Laika*
Jag fattar inte vad det är för skillnad på din o min dator, Hannele. På min kan jag tydligt se om jag läst inlägg eller inte, det är starkare färg framför trådarna om det är oläst. Inte för att jag tror att det skulle bero på att jag har en bättre dator än du, men så funkar det för mig i alla fall. När jag läst en tråd där det varit nåt nytt inlägg, så blir färgen blek. Är det verkligen inte så för dig, Hannele?
mvh. Laika
GoSatta
tittade på alltomtradgards forum för första gången idag och gillade det inte alls, tycker det var jobbigt att läsa igenom.

känns skönare med ett mer genomarbetat forum som här på odla (antar att det är snitz forum i bakgrunden?)
Helena på Lambarö
Jag tror att det mycket är en vanesak. Ungefär är det samma sorts människor (trevliga, trädgårdintresserade) på båda ställena, några tekniska detaljer skiljer och layoten såklart men helheten är trevlig på båda ställena. Ungefär som att välja mellan DN och SvD.

rolleyes.gif

//Helena
Copycat
Hejsan ! Jag håler med GoSatta, det är svårt att ta sig fram på AoT. Här på Odla kan en icke datakunnig halvgammal kärring som jag, ta mig fram hur enkelt som helst. Jag var inne på AoT för första gången i dag, jag brydde mig inte om att zappa runt, jag tyckte bara att det var krångligt. Inte inbjudande för fem öre, nä, tacka vet jag Odla.nu, här hittar man olika finesser busenkelt. wub.gif
Sollan
Har varit in på AoT´s forum men gillar inte layouten. Tycker att det är knöligt att vara tvungen att öppna varje svar i trådarna var för sig. Tycker att Odlas forum är mycket mer överskådligt då jag enkelt kan läsa alla inlägg i en särskild tråd. Det finns säkert massor av bra och intressanta inlägg på AoT´s forum men jag hittar dem helt enkelt inte.
/sollan
Betty
Man behöver inte öppna alla svaren var för sig. Ovanför alla inläggen finns två rutor
i dem står det: "Expandera trådar" och "Alla". Ändra det till "Inga trådar" och "Dagens". Om du sen klickar på ett av inläggen så kan du läsa de övriga inläggen under med, precis som här på Odla.
Men jag undrar; Finns det ingen medlemslista på AoT? Skulle vara intressant att veta hur många medlemmar de har där.
Jag håller med dig i det du säger Helena på Lambarö, men ändå känns det lite grann som "Borta bra men hemma bäst!".
Odla's forum känns mer som "hemma" för mig! wub.gif
Tesa
CITAT (Christer i Falköping @ 08-09-2004, 09:06)
Att trådarna kan försvinna bak väldigt fort på AoT:s forum, beror på inställningarna. Om man tittar ovanför alla inlägg, ser man två små rutor där det står: "Expandera trådar" Och "Alla" om man ändrar det till "Inga trådar" och "senaste login" Blir det något helt annat. Och album har vi ju där också. Jag tycker nog att bägge forumen kompletterar varandra. Men här på Odla finns det många som av någon underlig anledning ser AoT: forumet som en konkurrent. Som något icke önskvärt på jorden.  Sådant kan jag inte förstå!
Christer.

Jag tycker ändå att trådarna försvinner fort eftersom det händer så mycket på AoT och de sorteras efter datum...har man inte varit inne på 3 dar så har en fråga ändå hamnat långt, långt bak sad.gif ..men om man är inne dagligen så funkar det väl bättre med "senaste login"...fast då kan man ju inte gå tillbaka igen heller lika lätt om man vill wink.gif ..lite knepigt det där....men jag gillar AoT ändå wub.gif
Berith
AoT påminner ganska mycket om Odlas gamla forum. unsure.gif

Jag tycker det är lättare att hitta "mina" ämnen här tack vare dom olika avdelningarna. smile.gif

Kommer inte ihåg hur jag hittade till Odlas forum från början men det var säkert nåt spännande eftersom jag blivit kvar! biggrin.gif
Hannele
CITAT (Laika @ 08-09-2004, 13:56)
När jag läst en tråd där det varit nåt nytt inlägg, så blir färgen blek. Är det verkligen inte så för dig, Hannele?
mvh. Laika

På väldigt många ställen, ändras färgerna, om man klickat.
Men inte på Odla.nu.
*Laika*
Hannele, då är det din dator eller skärm som inte är som den ska. Dom jag snackat med har lika som jag. Olästa inlägg=stark färg, lästa inlägg=svag färg. Kolla igen är du snäll, annars får du nog fråga Ingemar varför inte din dator funkar som våra andra gör.
mvh. Laika
Ciczi
Min dator fungerar precis som din Laika.

Ciczi
Berith
CITAT (Laika @ 08-09-2004, 19:37)
Olästa inlägg=stark färg, lästa inlägg=svag färg.

Inläggen ändrar inte färg - det är bara tråden som markeras med ljus eller mörk färg.
Fenja
Helt rätt Berith, om någon har skrivit något i tråden sedan sist du kollade så är det lilla kuvertet framför tården i en mörkare nyans...
Mvh
Fenja
*Laika*
Det var just det jag skrev högre upp på den här sidan, jag uttryckte mig väl lite luddigare längre ner tongue.gif
mvh. Laika
renate
CITAT (Laika @ 08-09-2004, 13:56)
Jag fattar inte vad det är för skillnad på din o min dator, Hannele. På min kan jag tydligt se om jag läst inlägg eller inte, det är starkare färg framför trådarna om det är oläst. Inte för att jag tror att det skulle bero på att jag har en bättre dator än du, men så funkar det för mig i alla fall. När jag läst en tråd där det varit nåt nytt inlägg, så blir färgen blek. Är det verkligen inte så för dig, Hannele?
mvh. Laika

Tack för tipset Laika,det visste inte jag heller,men man måste vara inloggat för att ser de olika färgerna,det måste man också på AoT.Haha jag har lärd mig något nytt. tongue.gif rolleyes.gif
andreas i uppsala
Det här forumet då? unsure.gif tongue.gif
jessica zon6
En liten undran...Andreas i uppsala...Det var bara killnamn på forumet...
Kan tjejer också hitta dit eller?? tongue.gif

mvh
jessica
andreas i uppsala
självklart!!! Foumet är gjort för skandinaver men även för engelskspråkiga människor, alla som gillar exoter.
GoSatta
Kul med ett forum för exotiska växter MEN varför inte köra ett bättre forum? det finns massor av färdiga forum att välja på som är gratis som är hur bra som helst. tex. snitz är oslagbart! och lätt installerat.
gammelnalle
CITAT (andreas i uppsala @ 09-09-2004, 09:08)
Det här forumet då?  :unsure:  :P

exotiskt värre
mest för den esoteriske, men säkert mycket värdefullt för alla ni experter.

Som absolut amatör och totalt okunnig på det mesta inom odling tycker jag att odla.nu VÄL fyller mina behov. Främst p.g.a. stämningen här: Nästa alltid glada tillrop i positiv anda, mycket få riktiga "bezzerwissrar" men MÅNGA jätteduktiga personer som DELAR med sig av sin kunskap. (OBS att jag även räknar in misstag som erfarenheter/kunskap) Hänvisningar till andra forum och sidor ....
Stor portion av humor.
OCH
De flesta verkar vara "normalstörda" dvs man måste inte vara expert, eller BARA snacka växter utan ÄVEN om små vardagsbekymmer osv. Detta gör att jag trivs så bra här.
Att jämföra med andra forum ... tjas , det kan man väl göra... men det är väl kanonbra att vi har olika forum så att vi kan hitta NÅGOT där det känns bra att delta i. Och inte kan det vara fel att prova andra forum heller...
Alltid kan man hitta någon munsbit..

KEEP UP THE GOOD WORK!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon