kantarell
Jag har under sommaren lyckats få mina 2 plantor änglatrumpet (vita) bli riktigt stora och välblommande på balkongen. tongue.gif

Problemet är bara att det är bladlöss på dem. mad.gif Jag har inte brytt mig så mycket om det medans de stått ute, då plantorna inte sett ut att ta någon egentlig skada utan det bara varit lite allmänt otrevligt. Nu börjar det dock bli dags att ta in dem (och i samband med det flytta dem i bil) och då vill jag inte få lössen överallt. De har tyvärr redan hittat till några chiliplantor som fick vara ute på vädring några timmar men jag har förstått att det borde hjälpa att doppa dem upp och ned i såpvatten(?) Eftersom det står på såpan att den kan användas till att rengöra barnleksaker förmodar jag att såpa inte skulle göra de få frukter jag har oätliga heller?

I vilket fall går det inte att vända änglatrumpeterna upp-och-ned i någon liten hink då de är rätt stora. Att plocka lössen en och en med pincett har jag iof provat men det verkar lönlöst att hitta alla. Så, vad ska jag göra? Fylla badkaret med såpvatten och vända runt plantorna där så gott det går?

PS Jag vill inte använda några starka kemikalier DS

tacksam för hjälp
jessica zon6
varför inte prova att hälla såplösningen i en sprayflaska och spruta på änglatrumpeten?.. smile.gif
Men du kan nog få upprepa några ggr.

mvh
jessica
eml
CITAT (kantarell @ 07-09-2004, 17:35)
PS Jag vill inte använda några starka kemikalier DS

Jag vet inte om du anser Provado-pinnar vara "starka kemikalier", annars torde de få bort bladlöss på änglatrumpeten på några veckor (det tar ju en stund för ämnena att tas upp av plantan och spridas till de sugande uschlingarna).

På chili så vill jag ju inte använda Provado-pinnar så jag brukar doppa mina plantor i såpvatten (ca 20-30 min) när de fått bladlöss (får alltid minst en omgång bladlöss under vinterförvaringen) och duschar sedan av dem med vanligt vatten efteråt för att inte riskera "såp-smak" på chilifrukterna. Försöker torka runt på platsen där de står också och kolla så att inga löss trillat ner i jorden under hanteringen (brukar ibland spraya lite försiktigt med Provado-spray på jorden för att minska risken för överlevare).
kantarell
Tack för era svar!

Provado har jag hört talas om men aldrig använt själv och inte ens kollat upp närmre vad det är. Det verkar förstås praktiskt att bara stoppa ned pinnar i jorden och vänta! Ska till Plantagen och kolla upp det i morgon!

Jag önskar nu bara att jag hade ställt frågan här för några veckor sedan. Det verkar nämligen som flytten av den ena ängeln till dess vinterförvaringsort kommer ske om ca 10 dagar så frågan är om jag kommer se något resultat tills dess. Vid flytten måste jag bära plantan genom lägenheten och riskerar förstås att några fripassagerare hoppar över till inomhusväxterna plus att jag som sagt ska frakta den i bilen.

Jessica, hur många gånger tror du jag skulle behöva spraya med såplösningen och hur lång tid bör det gå mellan gångerna?

hälsningar Mona
pejori
jag har samma problem med mina änglar mad.gif
jag har sprayat varje dag i en veckas tid. nu är dom borta, så nu sprayar jag var tredje till var fjärde dag för att kunna ta alla ägg som kläcks smile.gif smile.gif
börjar du nu så hinner du wub.gif wub.gif
Emser
Röker du? huh.gif blink.gif huh.gif
kantarell
Nej, Emser, jag röker definitivt INTE! (gissar du hade tänkt föreslå att jag skulle göra "fimpvatten" om så vore fallet men det är alltså inget alternativ)

Härligt pejori!
Nu fick jag nytt hopp tongue.gif Det ska jag göra!

Tack igen till alla som engagerat er i min fråga. Det här är verkligen praktiskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon