Jag har under sommaren lyckats få mina 2 plantor änglatrumpet (vita) bli riktigt stora och välblommande på balkongen.
Problemet är bara att det är bladlöss på dem.

Jag har inte brytt mig så mycket om det medans de stått ute, då plantorna inte sett ut att ta någon egentlig skada utan det bara varit lite allmänt otrevligt. Nu börjar det dock bli dags att ta in dem (och i samband med det flytta dem i bil) och då vill jag inte få lössen överallt. De har tyvärr redan hittat till några chiliplantor som fick vara ute på vädring några timmar men jag har förstått att det borde hjälpa att doppa dem upp och ned i såpvatten(?) Eftersom det står på såpan att den kan användas till att rengöra barnleksaker förmodar jag att såpa inte skulle göra de få frukter jag har oätliga heller?
I vilket fall går det inte att vända änglatrumpeterna upp-och-ned i någon liten hink då de är rätt stora. Att plocka lössen en och en med pincett har jag iof provat men det verkar lönlöst att hitta alla. Så, vad ska jag göra? Fylla badkaret med såpvatten och vända runt plantorna där så gott det går?
PS Jag vill inte använda några starka kemikalier DS
tacksam för hjälp