Full version: Vad kan trädet heta?
Magdis
Här i Piteå har jag sett att många har ett slags träd med rödbetsfärgade blad. Vad kan det vara för ett träd? Det lär vara nåt som är ganska vanligt häruppe för jag har sett det på flera ställen men jag kan inte påminna mig om att jag sett det nån gång i Roslagen där jag kommer ifrån. Har tyvärr ingen bild.
Helen i Piteå Zon 5
Här i Piteå har det gått en "våg" av inköp av Malus "Royalthy"( rödbladig Prydnadsapel), men det finns även andra rödbladiga Aplar som är jättefina så det kan vara någon annan sort också. /Helen
Cilla
Låter intressant! Kan du beskriva bladformen, växtsättet, om det bär någon sorts frukt, om det är ett stort träd och hur barken ser ut?
Iallfall om inte några här som bor längre norrut kan gissa bara på rödbladigheten.

Jag kom att tänka på röd Perukbuske Cotinus coggygria men den ska inte tåla att växa där så det är nog helt fel.
kerstin z5-6
Rödbladig björk ? Rödbladig Lönn ? är väl inte så ovanliga ->Inte heller den rödbladiga Malusen som får småäpplen på hösten Hur ser bladen ut
kerstin z5-6
Rödbladig björk ? Rödbladig Lönn ? är väl inte så ovanliga ->Inte heller den rödbladiga Malusen som Helen säger Hur ser bladen ut
Magdis
Jag måste kolla upp hur den där rödbladiga prydnadsapeln ser ut. Jag har letat på nätet men inte lyckats hitta några bilder. Jag ska försöka titta lite närmare och komma med lite mer info.

Helen i Piteå: Jag tror att det var på vägen mot Ica Grahns när man åker förbi fotbollsplanen som jag såg att de hade planterat en hel rad såna där små träd. Jag har också sett det längs vägkanterna på vägen från Öjebyn in till Piteå.
Betty
Malus 'Royalty' - Purpurapel Bilder
Magdis
Har kollat på bilderna Betty skickade och det är mycket troligt att det är dessa träd jag har sett. Mycket fina, MÅSTE skaffa nästa vår!
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-09-2004, 22:48)
Jag måste kolla upp hur den där rödbladiga prydnadsapeln ser ut. Jag har letat på nätet men inte lyckats hitta några bilder. Jag ska försöka titta lite närmare och komma med lite mer info.

Helen i Piteå: Jag tror att det var på vägen mot Ica Grahns när man åker förbi fotbollsplanen som jag såg att de hade planterat en hel rad såna där små träd. Jag har också sett det längs vägkanterna på vägen från Öjebyn in till Piteå.

Ska kolla in extra noga nästa gång jag far in till stan. /Helen
Cilla
Ja kolla upp detta - härdiga blodträd är bra att känna till!

Min Malus Royalty skulle bara klara zon 3 eller 4 läste jag mig till, medan Malus Profusion (som är en äldre sort) klarar kallare klimat. (Jag kunde inte välja mellan dem och köpte båda...). Kanske var uppgiften fel.

Utseendemässigt är Malus Royalty mer storbladig, har glansiga och djupt röda ungblad. Profusions blad är mattare och inte lika röda. Å andra sidan är Profusions blomning tätare och mer illröd på våren, medan Royaltyns blommor hänger i vackra klasar och inte syns lika mycket i den röda bladmassan.
Betty
CITAT (Cilla @ 08-09-2004, 11:58)
Min Malus Royalty skulle bara klara zon 3 eller 4 läste jag mig till, medan Malus Profusion (som är en äldre sort) klarar kallare klimat. (Jag kunde inte välja mellan dem och köpte båda...). Kanske var uppgiften fel.

Såvitt jag kan förstå så är M. Profusion härdig till zon 3 och M. Royalty härdig till zon 5. Verkar som om det uppstått en förväxling nånstans... huh.gif
Helen i Piteå Zon 5
Nästan alla min trädgårdsvänner har under de senaste åren köpt Malus Royalty, så det är ett väldigt vanligt träd här, så därför köpte jag ett som heter M."Rudolp" det är också jättefint och finns inte i varje trädgård. / Helen
Magdis
Nu är jag ganska säker på att det rör sig om Blodhägg. Jag såg en bild i en bok igår och det stämmer precis.
Prydnadsapeln var ju ännu finare så nu har jag två nya träd på min önskelista!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon