Jag köpte i somras en Hebe hybrid som nu står planterad i en rabatt. Frågan är om den klarar att övervintra, eller om jag kan rädda den genom att plantera om den till en kruka och ta in?
Hur låga grader klarar den?
kerstin z5-6
07-09-2004, 21:19
I z1-2 kan den klara sig -Gillar inte -10 eller lägre i alla fall
Anders zon 1
07-09-2004, 23:41
De småbladiga, alpina sorterna (vissa ser ut som om de har barr) kan klara vintern, vissa är till och med rätt härdiga, men det är nog helt hopplöst med de större (blad 2 cm och större) - även i zon 1.
Anders
Jag bor visserligen i zon 2, men nog kan det hända att temperaturen faller under -10 någon riktigt kall vinterdag...
Det är en storbladig variant.
Är det dumt att bråka med den, eller mår den bättre om den får flytta in i en kruka inomhus?
Tack för svaren!
kerstine
08-09-2004, 15:16
Den mår nog definitivt bättre av att flytta in innan det blir kallt ute. Mina hebe har i princip dött vid första rejäla frostnatten....
Hebe är i stort sätt ettårig,den är tänkt som höstdekoration.Jag vet inte om det går att har den innomhus,men prova.Jag köpte en småbladig Hebe på Blomsterlandet,den har överlevt två vintrar här i zon4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.