Full version: Trädgårdsyrken
humla
Är det någon här som arbetar med trädgård, odling eller liknande? Vad har ni isåfall för "yrkestitel", eller är ni egna företagare?

Har lite funderingar om vad jag skulle vilja jobba med i framtiden, och odling finns högt på min lista.

Hur är det att jobba med tärdgård/odling? Roligt och utvecklade, eller tungt och stressigt? Förstör man sin hobby?

Någon som har något tips eller erfarenhet att dela med sig av? Någon bra utbildning kanske? smile.gif

MVH/Elin
TeliaNet
tänker senare utbilda mig till AB elektriker med specifikation på urladdningslampor som används på allt från gardencenters till industri-växthus.
Nutten
Utbildad till Hortonom (typ trädgårdsvetare), men det är en rent teoretisk utbildning där man inriktar sig inom antingen biologi, teknik eller ekonomi. I slutändan kan man alltså pyssla med lite vad som, beroende på vad man nu inriktade sig på.

Under biologidelen så finner du trädgårdskonsulenter, plantskoleägare, växthusodlare. labnissar, forskare, förädlare mm

Jag som ville jobba mer praktiskt med växter skaffade lite praktik på egen hand och har det senaste året befunnit mig på ett gardencenter. För egen del tycker jag verkligen inte att det förstör ens hobby, snarare tvärtom! Ju mer man vet, desto mer vill man prova på hemmaplan!

Hur jobbet är beror alldeles på var man hamnar. Ren odling av ex. bara pelargoner i växthus hade definitivt varit ett tråkigt och enformigt jobb för mig, stressigt med om jag hade en nitisk chef! Visst hade man lärt sig mer om pelargoner och deras skötsel, men hade det räckt? Roligare då att få odla lite fler växtslag så man fick mer kunskap!

Gröna utbildningar hittar du för övrigt på SLU! Så finns det förstås lite skolor här och var i landet som har andra slags trädgårdsutbildningar.
humla
CITAT (Nutten @ 07-09-2004, 23:39)
Hortonom

Kollade upp detta, och det verkar vara en väldigt omfattande och vetenskaplig utbildning. 5 år! Och studier i mikrobiologi och liknande. Låter väldigt avancerat, om man bara älskar att odla!

Hittade dock andra alternativ, där "Trädgårdsingenjörsprogrammet" lät väldigt intressant. Det finns visst också KY- (kvalificeradyrkes) utbildningar med trädgårsinriktning.

Någon som har erfarenhet av dessa?
Fenja
Jag har säsongsarbetat i några olika handelsträdgårdar genom åren. Jag skulle föreslå att du söker ett sådant arbete och kollar innan vad det är du ger dig in på! Innan du påbörjar en utbildning. För det kan vara både tungt och skitigt emellanåt...
Mvh
Fenja
Smekajsa
Mycket bra svar Fenja .....................

att vara trädgårdsmästare är ingen "dans på rosor"

själv är jag uppväxt i en handelsträdgård och jag vet vad min far

och mor SLET jämt och ständigt
LillaTiger
Hejsan Humla

Jag har precis gått klart naturbruksgymnasiets trädgårdsutbildning i örebro. Det har varit himla kul. wub.gif Nu i sommar jag har jag vikarierat i stadsträdgården här i karlstad och man får lära sig massor om hur det fungerar ute i arbetslivet, som Fenja sa. Det är bra att testa för att känna vad man vill inrikta sig på och sånt.
Jag funderar på Hortonom för att det är så kul med microbiologi och sånt. Med lite inriktning på botanik, eftersom det inte finns så jättemånga som kan det riktigt.

Fem år, en lång tid. Och det blir spännande att halva tiden läser man numera i danmark, och halva på Alnarp. Så det blir lite av två olika världar.

Det är mycke man har att se fram emot.. =) Jag är lite äldre än dej, 20, men jag har ett tag på mej att bli klar.. tänkte ju vara färdigpluggad innan jag fyller 30 i alla fall.

På den skolan jag gick fanns det en 40 veckors kurs som ger behörighet för trädgård. Man läser allt från växtkunskap till beskärning. Det kanske finns på nån skola närmare dej.
humla
CITAT (Fenja @ 08-09-2004, 18:25)
Jag skulle föreslå att du söker ett sådant arbete och kollar innan vad det är du ger dig in på! Innan du påbörjar en utbildning.

Det är så sant! Man vill självklart veta vad man ger sig in på.

Det var därför jag valde att inte påbörja någon utbildning denna hösten, utan stannade kvar på mitt sommarjobb (ICA).

Det är inte lätt att veta vad man vill utbilda sig till.

Lilla Tiger; Kul att du har "hittat rätt"! Själv har jag precis gått ut samhällsvetenskapliga programmet, Så att läsa trädgård har inte funnits i min tankevärld i mer än nått år.
Jag antar att du kanske vet lite om detta, eftersom du redan är i branschen; Vilka yrken ger de olika utbildningarna rätt till? T.ex. vad arbetar en hortonom men till skillnad från en trädgårdsingenjör eller trädgårdsmästare? Tycker det är lite krångligt.... wacko.gif

Tack för era svar!

Är det någon annan som har erfarenheter från yrkesodling får ni också gärna skriva!

/Elin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon