Citat från impecta.
"Vatten tillförs underifrån"
Hur tillför man vatten underifrån? Ska man ställa såkrukorna i vattenbad eller? Verkar krångligt, jag duschar med blomspruta en eller ett par gånger per dag under groningsperioden.
Åsa, mälardalen zon 2
16-02-2003, 20:23
De menar nog att du ska ställa krukorna på ett fat med ljummet vatten och så ska jorden i krukorna suga upp vattnet.
Själv vattnar jag ovanifrån med ljummet vatten, är det ljusgroende frön som ska strös ut på ytan så vattnar jag innan jag sår, sedan ställer jag krukorna i små drivhus(med ventilationsluckor) och så får de stå där. De behöver knappt vattnas alls innan någonting gror, går man och skvätter och duschar varje dag tycker jag det är lätt att man är alltför generös så allt ruttnar eller blir fullt av mögel.
Det kan tyckas så, men faktum är att jorden torkar upp så snabbt i krukorna som jag har. Dom står nära elementet, lufttemp: 28 grader.
Blomsprutan fördelar den lilla mängd vatten per sprut bra och jag försöker hålla jorden lätt fuktig.
Jag håller med dig Tyr, plantorna kan torka i ett nafs och då kan det vara för sent att ingripa.
Jag eftersträvar så enkla och underhållsfria metoder som möjligt för allt trädgårdsarbete (ja, det gäller nog allt arbete). Därför har jag skaffat underbevattningsbrickor med kapillärmattor. Brickorna fylls med vatten och plantorna kan suga upp vattnet. Ytan är då garanterat fuktig jämt.
På det här sättet behöver man inte vara orolig att de små ska torka om man inte finns till hands jämt.
Gunvor Nilsson
17-02-2003, 09:15
Anni, var har du köpt brickan med kapillärmatta? Jag var ute och jagade en kapillärmatta förra våren - visste inte att det fanns brickor också! - men det var ingen som hade. Det skulle vara idealiskt att ha om man vill åka bort över en helg, nu går det ju inte med alla småväxterna som är på gång.
Helt rätt. Dessutom kan man använda dem även till krukväxterna när man är bortrest.
Brickor och mattor kan beställas på Willab. Brickorna finns i två storlekar 33x110cm och 63x110cm, och säljs i set om två.
Gunvor Nilsson
17-02-2003, 10:25
Tack!!!

Har redan beställt en bricka inkl. bevattningsmatta 63x110 cm totalt med exp.avgift 314:-. Det går att beställa 2-pack också. Jätteglad för tipset!

Tyvärr har dom ingen återförsäljare uppåt landet.
fiffigafrun
18-02-2003, 21:06
Gunvor!
Har du fått dina underbevattningsbrickor ännu? Hur är kvaliteten på dem? Håller dem t ex för att lyfta in och ut fyllda med krukor på vid avhärdning...?
e_sedell
18-02-2003, 21:42
Vad dyrt!
Lindbloms frö har bra brickor, frö 80kr/st (jätte bra, man kan lasta mycket på). Sen kan man köpa en kapilärmatta som är 1,5*2 m från Willab för 79 kr och klippa till!
Gunvor Nilsson
18-02-2003, 22:30
Nej fiffigafrun så snabbt kan dom nog inte leverera - postpaket tar minst tre dagar. Jag beställde igår!
Jag tror inte att man orkar bära såpass stor bricka och omskolade plantor när det blir dags för avhärdning. Men det finns smalare brickor också hos Willab.
Erik, jag tror inte det skulle bli så mycket billigare att handla på olika håll eftersom fraktkostnaderna tillkommer och dessutom är inte Lindbloms brickor så stora som jag vill ha.
(Hur blev det här då? Jag kan inte få rutan mindre!)(nu fick jag till det ändå)
fiffigafrun
19-02-2003, 09:57
CITAT (e_sedell @ 18-02-2003, 21:42)
Vad dyrt!
Lindbloms frö har bra brickor, frö 80kr/st (jätte bra, man kan lasta mycket på). Sen kan man köpa en kapilärmatta som är 1,5*2 m från Willab för 79 kr och klippa till!
Till e sedell!
Var hittar jag Lindbloms frö, har de nån hemsida kanske?
/Fiffiga Frun
Åsa, mälardalen zon 2
19-02-2003, 10:06
e_sedell
19-02-2003, 10:08
Just presic som Åsa skrev,
Lindbloms Frö!
Gunvor Nilsson
05-03-2003, 13:42
Nu har jag fått min beställda underbevattningsbricka med 2 kapillärmattor från Willab. Ingen risk längre för att det skall torka i någon av krukorna eller pytsarna med alla nyuppkomna småplantor!

Värre blir det om några veckor när det mesta skall skolas om - hur skall allt få plats?

Får väl bli en matta på diskbänken också!
Fungerar den bra?
Det var ett tag sen jag skrev inlägget och har nu kommit till insikt om ett par saker angående vattning. Dels så stod mina krukor alldeles för varmt, och dels så hade jag inga påsar över krukorna.
Vilket jag iof är emot eftersom det ökar risken för ohyra.
Men har man en massa små frön så är det ju inte så lämpligt att pyttsa på med vattenkannan och med det riskera att skölja bort fröna, så vattenbad är nog att föredra i det falet, blomspruta tar egentligen alldeles för lång tid och det finns också risk för svampbildning på jordytan.
Kappilärmattorna måste vara idealiska om man inte har möjlighet att vattna när det behövs. Den fördelar ju också mängden vatten jämnt och gör det hela med odlingen lite roligare.
Gunvor Nilsson
05-03-2003, 19:09
Nu har jag haft den bara några dagar så jag får kolla varje dag så jag vet när det blir dags att fylla på mer vatten. Jag försöker hålla +15-17 grader genom att hålla fönstret något öppet. Jag ställer in krukorna på kapillärmattan först när fröerna grott och det blivit små plantor eller åtminstone två blad. Bättre att spraya försiktigt i nysådden än vattna med vattenkanna.
Instämmer.
jag håller mina plantor i runt 17 grader efter grodd, dom verkar bli rejäla och starka, precis som jag vill ha dom.
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-03-2003, 19:35
Jag har dessa underbevattningsbrickor från Willab sedan några år tillbaka och är väldigt nöjd med dessa.
Dels för alla småplantor som jag har i stugan dels på min inglasade Balkong för mina pelargonier som övervintrar här. Annars hade man ju behövd vara på 2 ställen samtidigt.
Elisabeth
Gunvor Nilsson
05-03-2003, 19:49
Oj, varför köpte jag inte två brickor så hade jag kunnat ha en "i stugan" också! Nu måste jag ju släpa hem alla "övervintrare" så jag får fart på dom.
Det går väl ett tåg nästa år också hoppas jag och då blir det en bricka till!
fiffigafrun
05-03-2003, 20:14
Jag har fått mina nu också, hela 6 st faktiskt! Här ska planteras minsann! Har inte hunnit använda dem ännu eftersom jag inte hunnit skola om några plantor ännu. Men snart... Hur jag använder mina kan ni se i mitt album.
CITAT (Tyr @ 05-03-2003, 18:15)
Fungerar den bra?
Det var ett tag sen jag skrev inlägget och har nu kommit till insikt om ett par saker angående vattning. Dels så stod mina krukor alldeles för varmt, och dels så hade jag inga påsar över krukorna.
Vilket jag iof är emot eftersom det ökar risken för ohyra.
Men har man en massa små frön så är det ju inte så lämpligt att pyttsa på med vattenkannan och med det riskera att skölja bort fröna, så vattenbad är nog att föredra i det falet, blomspruta tar egentligen alldeles för lång tid och det finns också risk för svampbildning på jordytan.
Kappilärmattorna måste vara idealiska om man inte har möjlighet att vattna när det behövs. Den fördelar ju också mängden vatten jämnt och gör det hela med odlingen lite roligare.
Tyr, visst fungerar underbevattningsbricka med kapillärmatta utmärkt. Underlättar kollosalt eftersom det är så viktigt med jämn bevattning och på det här sättet hålls jorden jämt fuktig utan någon större insats från min sida.
Jag använder brickorna även för nysådd. Och jag har inte haft något plast-skydd över krukorna. Med hjälp av bra belysning och jämn bevattning har det gått över förväntan.
Alltså, något jag verkligen vill rekommendera!
hälsar Anni
CITAT (fiffigafrun @ 05-03-2003, 20:14)
... Hur jag använder mina kan ni se i mitt album.
Vart tog bilderna vägen???
undrar en som var nyfiken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.