Full version: Blåbärsbuskar..
cic
Fick två buskar "Amerikanskt blåbär" (vaccinium corymbosum) i present härom dagen. Nu undrar jag.. Kan jag ha dom i hink (precis som man kan ha med hallon)?

Har sökt efter gamla trådar, med hittar inga frågor om det.. unsure.gif

Det står på lappen att det är en kraftigväxande, hög buske, samt att det är självfertil.

Man kan ju tycka att jag bara ska gå ut i trädgåtden och gräva ner dom, men, jag bor i en hyresrätt. Jag får göra nästa vad jag vill i trådgården, men det känns tryggare att ha dom i hinkar.
KURT
Så stora bör de inte bli, så det bör gå bra att ha dem i hink/kruka. De vill ha något sur jord, dränering blir viktigare i hink/kruka än på friland och hellst så stabil temperatur som möjligt vintertid = så stor volym som möjligt.
kristerh
CITAT (KURT @ 08-09-2004, 12:12)
Så stora bör de inte bli

Mina har blivit ca 1,80 höga wink.gif fast i kruka blir de nog inte så stora,
de första 2 åren växte de väldigt sakta för att sedan skena iväg med långa nya grenar som växer nästan rakt upp.
krister
Hannele
Ja, våra är 2 meter, stortrivs på berget. Ingen kalk ska de ha.
Gräv ner dem, då kan man glömma vattna... rolleyes.gif
Dzad
Blåbärsträd! smile.gif
Har själv bara sett de blåbärsris som det finns så mycket av i skogen. Ger sådana där självplanterade amerikanska buskar mycket bär?
Jan af Lisö
Storleken på buskarna måste väl bero på vad det är för sort, samma sak vad gäller härdigheten i en kruka.

Cic, Hennelle och KristerH, Vad har Ni för sorter ??
kristerh
CITAT (Jan af Lisö @ 08-09-2004, 15:29)
Storleken på buskarna måste väl bero på vad det är för sort, samma sak vad gäller härdigheten i en kruka.

Jag har inte en aning wink.gif fick dem i present av min mamma rolleyes.gif
kanske har jag någon etikett nånstans, brukar spara dem...
krister
cic

vaccinium corymbosum (Skrev det i mitt inlägg.. tongue.gif )
Hannele
Vad har Ni för sorter ??

Man ska ha två olika, för korsbefruktning ger större skörd.
vi har Vaccinum 'Goldtraube' och Vaccinum 'Berkeley',
köpta för ½ priset på nåt varuhus. De har aldrig fått gödsel, längre än jag smile.gif
Maria R
hej! Jag undrar hur de smakar!
hälsningar Maria R smile.gif
lotta_
CITAT (Maria R @ 08-09-2004, 22:35)
Jag undrar hur de smakar!

... som vilda blåbär? Hur ser de ut, har någon ett foto?
Hannele
CITAT (lotta_ @ 08-09-2004, 22:41)
CITAT (Maria R @ 08-09-2004, 22:35)
Jag undrar hur de smakar!

... som vilda blåbär? Hur ser de ut, har någon ett foto?

Finns att köpa på vilken fruktdisk som helst. Dyra.
kristerh
CITAT (Hannele @ 08-09-2004, 19:25)
Vad har Ni för sorter ??

Man ska ha två olika, för korsbefruktning ger större skörd.
vi har Vaccinum 'Goldtraube' och Vaccinum 'Berkeley',
köpta för ½ priset på nåt varuhus. De har aldrig fått gödsel, längre än jag smile.gif

Du kan ha vanliga blåbär i närheten, det räcker för befruktningen.
krister
ÅsaF
Maria R. Jag tyckte de var en aningen sötare än vilda blåbär. Sen är de nästan genomskinliga inuti. Rätt goda var de dock. Har bara hunnit smaka en men ändå. Vi fick inte så många. Första sommaren vi har busken så jag hoppas att det blir stor skörd nästa år. rolleyes.gif
kristerh
CITAT (ÅsaF @ 09-09-2004, 13:18)
Maria R. Jag tyckte de var en aningen sötare än vilda blåbär. Sen är de nästan genomskinliga inuti. Rätt goda var de dock. Har bara hunnit smaka en men ändå. Vi fick inte så många. Första sommaren vi har busken så jag hoppas att det blir stor skörd nästa år. rolleyes.gif

Tycker att de ser lite halvgenomskinliga ut om de inte är riktigt mogna wink.gif
när de mognar ser de ut som vanliga blåbär fast större.
krister
Jan af Lisö
Lite om mina erfarenheter, det jag vill säga är framför allt att alla amrikanska blåbär är inte likadana.

Våren 2003 planterade jag 3 buskar: Emil, Northblue & Birgitte Blue, zon 2/3, Stockholms södra skärgård.

Northblue växte mest 1.a året (ca 50 cm) och gav i år några hundra bär. Bären mognade från slutet på Juli fram till nu. Smaken kan beskrivas som god, någonstans mellan frisk och söt. Viktigt att låta de mogna, men även halvmogna är helt OK.

Emil har inte växt så mycket, blir 20-30 cm och snarare en krypande sort. Några dussin bär i år, goda och klart sötare än Northblue. Troligen måste jag klippa bort en del grenar som ligger läng marken.

Birgitte Blue växte inte mycket 1:a året, men nu på sensommaren har den fått 2 höga skott, kanske över 70 cm (har inte mätt). Hade bara 6 bär, som åts för det mesta upp av några djur (vet ej om det är sniglar eller insekter som kalasar på bären), så det är svårt att uttala sig om smaken.

Tycker också att de är sötare än vanliga vilda blåbär.

Personligen tycker jag att amerikanska blåbären är odlingsvärda, inte så dyra och enkla att sköta, ger gott om bär.
cic
Hmmm.. Jag måste ha två sorter skrev nån.. Det står på den att den är självfertil, då räcker det väl med en sort..? wacko.gif blink.gif
kristerh
CITAT (cic @ 14-09-2004, 22:10)
Hmmm.. Jag måste ha två sorter skrev nån.. Det står på den att den är självfertil, då räcker det väl med en sort..? wacko.gif blink.gif

Helt riktigt, om den är självfertil behövs bara en planta wink.gif
krister
Jan af Lisö
Teoretiskt riktigt, men i all info har jag läst att bären blir klart större om man har 2 olika sorter som pollinerar varandra.
cic
CITAT (Jan af Lisö @ 15-09-2004, 16:12)
Teoretiskt riktigt, men i all info har jag läst att bären blir klart större om man har 2 olika sorter som pollinerar varandra.

OCh större bär vill man ju ha!! smile.gif Jag lommar iväg och köper en.. rolleyes.gif Tack för alla svar!! wub.gif
Tapio
Halaj!

Ööhh... Nu är det nåt jag inte har begripigt riktigt. Har busken blivit pollinerad gott, så har den väl. Är det skillnad på vilken planta den har blivit pollinerad av?

//T

P.S. ’Shäkta en som inte har sådär hundra koll på det där med ståndare och pistiller. DS
Eva i Skåne
CITAT (Dzad @ 08-09-2004, 14:28)
Blåbärsträd! smile.gif
Har själv bara sett de blåbärsris som det finns så mycket av i skogen. Ger sådana där självplanterade amerikanska buskar mycket bär?

4-5 liter per buske har jag läst, men om det stämmer vet jag inte.
kristerh
CITAT (Eva i Skåne @ 15-09-2004, 22:06)
Ger sådana där självplanterade amerikanska buskar mycket bär?

4-5 liter per buske har jag läst, men om det stämmer vet jag inte.

Det stämmer nog wink.gif har ätit blåbär hela hösten.
krister
zaaritha
Jag har plockat dem hos en odlare, m stora ,stora marker.
Men; jag har väl fel på mina smakorgan, för jag tycker att de smakar blaskigt, jämfört med vilda! Men; det kanske har m sorten att göra???
JonasQ
Har smakat lite olika sorter, har själv 3 buskar. Det jag tyckt mig märka är att desto större buske/bär desto vattnigare smak. Bären på mina egna buskar har dock smakat som vanliga stora blåbär (Vaccinum 'Alvar' och Vaccinum 'Aino'), finska sorter.

Kan mycket väl hända att de man köper över disk i butiker o.s.v är pressade att växa genom ex. gödning och därför tappar i smak. Växte/bär/frukter som växer onaturligt snabbt brukar förlora av sin charm. E. tomater som mognar sakta i husgaveln eller hobbyväxthuset är oftast mycket sötare och smakrikare än de i handeln. Självproducerat är alltid bäst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon