kryddan
Tråkigt att höra - 70 år är ju i dagsläget ingen avsevärd ålder. Jag brukar inte lyssna på programmet men hörde faktiskt av en slump sista programmet.
ThomasJ
Tråkigt. sad.gif

Jag har själv inte upplevt 'trädgårdsdags' på tvn, tillhör "gröna rum-generationen", men har sett alla böcker han gett ut..

/Thomas
Hannele
CITAT (ThomasJ @ 08-09-2004, 12:34)
Jag har själv inte upplevt 'trädgårdsdags' på tvn

Det är ett radioprogram, Sveres äldsta, 25 år i år.
Många (negativa?) synpunkter var det i somras...

Jag undrar, om trädgårdskonsulent Lars Eric Samuelsson ska hålla sin föreläsning
på Botaniska den 29 oktober
"Tjugofemår med Trädgårdsdags
De vanligaste frågorna"
netaave
Men det var från början ett TV-program!
Hannele
Ett av P1:s äldsta program
http://www.sr.se/p1/tradgardsdags/
KURT
Nu har P1 uppdaterat med en faktaruta med bakgrund:

http://www.sr.se/p1/fakta/press/
ThomasJ
CITAT (netaave @ 08-09-2004, 13:51)
Men det var från början ett TV-program!

Jag läste också att det var ett tv-program..
Radionversionen har jag aldrig lyssnat på..

/Thomas
Åsa K, zon 1
sad.gif

Var det inte han som hade TV programmet Livslust ...eller hette det Fråga doktorn tillsammmans med en doktor?

(himmel vad glömsk jag blivit)
Zanna
CITAT (Åsa K @ zon 1,08-09-2004, 14:59)
sad.gif

Var det inte han som hade TV programmet Livslust ...eller hette det Fråga doktorn tillsammmans med en doktor?

Jo, det var han som var med i Livslust - om det nu var så det hette. De diskuterade i varje fall sjukdomar.
cic
CITAT (Åsa K @ zon 1,08-09-2004, 14:59)
sad.gif

Livslust! Min kära mormor (som är en smula hypokondrisk..) ÄLSKADE det programmet! Hon tycke han var SÅ stilig också.. rolleyes.gif
Sommartorparn
Trädgårdsdags var ett radioprogram långt innan det fanns några trädgårdsprogram på tv! Min favoritlyssning på lördagsmorgnarna under många år. Fick faktiskt med en fråga där en gång och blev då varse hur många i min bekantskapskrets som regelbundet lyssnade på programmet, även bland dem som inte hade trädgård. Förvånad att det finns folk i detta forum som inte känner till trädgårdsdags! Börjar man bli gammal?

På senare år tycker jag dock att programmet chanserade Visst var det kul att dom "trätte" lite med varandra. Men tyckte inte om att "gubbarna" ibland raljerade över dom som frågade, och undvek svara på frågan......

Inte mer än mänskligt om dom tröttnade på samma frågor efter alla dessa år.....
Fenja
Saxat från Expressen:
Populäre Ulf Schenkmanis startade redan 1979 tv-programmet ”Trädgårdsdags”. Senare skulle det bli ett radioprogram som i år firade 25-årsjubileum.
Mvh
Fenja
ThomasJ
Tråkigt att behöva träta om ett program, men så här står det på Sveriges Radios hemsida om Ulf;
"1979 startade han tillsammans med trädgårdskonsulent Lars-Eric Samuelsson programmet "Trädgårdsdags" som till en början gick i tv men blev ett radioprogram.".

Det jag kommer ihåg Ulf från är tv-programet Livslust framförallt. Samt de trädgårdsböcker som jag nu på senare år har tittat i. Han/de skrev väldigt många. smile.gif

Körde han inte ibland även ett av 'Kaféprogrammen'?

edit: Såg nu att Fenja svarade före mig. smile.gif

/Thomas
cic
CITAT (Sommartorparn @ 08-09-2004, 15:28)
Förvånad att det finns folk i detta forum som inte känner till trädgårdsdags! Börjar man bli gammal?

Inte det minsta.. Det handlar nog mer om intresse än om ålder.

Vi har redan diskuterat trädgårdsdags i en annan tråd för inte så längesen.
gammelnalle
Jag kommer att sakna hans galghumoristiska trätande med Schenkmanis. I Ulfs kommentarer kunde jag känna igen mig. Även om jag är helt övertygad om att han kunde betydligt mer än vad han låtsades.

Han gjorde inte bara Tv och radioprogram: Han Översatte böcker också. (bl.a TROLLERIBÖCKER!!!! )
Och skrev egna OCH tillsammans med andra : reseskildringar-resehandböcker.
En man med OTROLIG arbetskapacitet vad jag kan förstå.
*Laika*
Gammelnalle, var Ulf Schenkmanis schitsofren? Han kunde väl inte träta med sig själv heller? tongue.gif Nä, synd på en sån härlig radioröst, fast jag tyckte bättre om honom i Livslust.
mvh. Laika
gammelnalle
CITAT (Laika @ 09-09-2004, 09:34)
Gammelnalle, var Ulf Schenkmanis schitsofren? Han kunde väl inte träta med sig själv heller? tongue.gif Nä, synd på en sån härlig radioröst, fast jag tyckte bättre om honom i Livslust.
mvh. Laika

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

nja det är jog snarare gammelnalle som börjar bli senil......
biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif

själv pratar jag ofta med mig själv... OCH träter.. !!!

Lars Eric Samuelsson menar jag ju att Ulf trätte med...

Jag ber så mycket om ursäkt!!

(Berith: Nu är det 3 gånger???) biggrin.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
På TV-nyheterna sa dom att han avled efter en tids sjukdom. En ganska vanlig kommentar tillsammans med "en längre tids sjukdom" och "avled hastigt". Varför kan dom inte istället säga exakt vad det var? Ibland dyker den riktiga orsaken upp i samband med eftersnack men nog borde det gå att tala om sanningen direkt.
Berith
CITAT (gammelnalle @ 09-09-2004, 10:14)
själv pratar jag ofta med mig själv... OCH träter.. !!!

(Berith: Nu är det 3 gånger???) biggrin.gif  :D

Om du vore bra på att sjunga skulle du kunna bilda en doakör - The Old Teddybears kanske? wink.gif

tongue.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon