|
Vi har tre pilbuskar mot grannen som visserligen är ett effektivt insynsskydd men som nu börjar bli lite väl höga. Är det möjligt att korta ner dem utan att det ser idiotiskt ut? Jag hade tänkt såga bort några av de yttersta grenarna så att de blir lite glesare men det största problemet är att de är så höga att de skuggar hela tomten. Jag är lite sugen på att såga ner dem helt och hållet och plantera nåt lite lägre buskage som räcker mer än väl till insynsskydd, men jag är lite feg. Man kanske måste hyra in ett proffs till att korta ner såna träd men jag tror inte det fins nån här där jag bor.
Helen i Piteå Zon 5
08-09-2004, 14:28
Med pilbuskar kan du nog göra som du vill med, själv så tycker jag att dom är jättefina som stamträd. Jag stammar upp mina hela tiden, sågar av grenar nerifrån och glesar ut kvistarna ("grenarna") i kronan rejält. Jag har en kompis som låter sin bollpil växa som ett runt klot hela tiden för hon rymmer den inte som fullvuxen utan håller ner den med vår och höstklippning. Hoppas du får fler råd så du vet vad du vill göra. Under mina 2 träd så har jag planteringar av trolldruvor, hostor, liljor m.m. /Helen
Pilbuskar blir fina av att kapas ner ibland om man vill ha dem som insynsskydd, de har annars en förmåga att bli glesa nedtill. Eftersom de växer snabbt så kan du kapa ner dem på våren och innan hösten har du täta och lagom höga buskar. Sedan kan du klippa lite varje år för att hålla höjden nere tills det är dags att ta ner dem helt igen.
Kan man göra det även fast de redan har vuxit sig jättehöga då? Precis som du säger så är de ganska glesa nertill och bladverket finns högt uppe i skyn. Om jag skulle såga av dem i den längd jag vill ha, skulle de kunna hämta sig då också fast det bara blir icke-lövbärande pinnar kvar där nere? Vi flyttade hit förra året och pilarna hade då redan hunnit växa sig så där höga, hade jag planterat dem från början hade jag nog försökt hålla dem nere i längd. Det låter ju dock hoppfullt ifall man kan såga ner dem så där rejält.
Vi kapade ner våra pilbuskar helt ifjol våras, sparade bara cirka 5 cm av stammen längst nere. Det tog några veckor innan vi såg något nytt liv och jag trodde att allt var kört, att vi kapat för mycket. Men sedan började det spricka nya skott på stamstumparna som vi lämnat kvar och innan hösten var buskarna drygt en meter höga och jättefina. I sommar har de vuxit ännu mer och är "som nya".
Om det fungerar lika bra att kapa stammarna längre upp vet jag inte, men du kanske får svar från någon som provat.
Vi ångrar i alla fall inte att vi tog ner dem helt och vi kommer att göra det igen om de blir kala längst ner.
Stammarna är ganska grova men det kanske kan funka ändå att kapa av dem. Jag blev väldigt sugen på att testa det! Bra att man ska göra det på våren innan de fått blad för då känns det inte lika hemskt som nu när de är i full lövskrud! Överlever de inte så är det skit detsamma känns det som för jag vill inte ha dem så där höga i vilket fall som helst. Undrar vad grannarna kommer att tänka! De tror säkert att vi VILL sitta på vår altan och glo rakt in genom deras köksfönster. Vår tomt ligger lite ovanför deras också för hela området är byggt i etager. Det blir verkligen att sitta uppe på podiet och glo ner på dem!
mariahe
11-09-2004, 08:22
Jag var i samma läge som dig förra hösten - hade två buskar som var för höga och hade inte hitta odla.nu:s forum så jag visste inte hur jag skulle göra Så den ena kapade jag under jorden - jag hade en tanke om att ta upp roten men fick ge upp. I år har den vuxit upp ca 1,5 m och är jättefin - tur att jag inte fick bort roten. Den andra kapade jag ca en meter upp. Såg väldigt konstigt ut i vintras  med 4 pinnar som stack upp. I år har det formligen exploderat kvistar från stammarna, men det är inte så snyggt, den ser konstig ut i växtsättet - som ett fyrstammat träd men stor krona Jag tänker klippa ner den till kanske 2 dm nu i höst - nu vet jag ju att den överlever iallafall.  Tycker det är snyggare när den växer mer som en buske Maria i Luleå
De flesta pilsorter som etaberat sig på växtplatsen är tåliga. Vackrast föryngring av buskar tycker jag det blir när man tar ned hela grenverk nere vid marken eller en dm upp. Då undviker man det som Mariahe beskriver - att skottbrytningen ger ett onaturligt och fult grenverk på vintern.
Vill man behålla insynsskyddet och samtidigt få ned häcken på höjden kan man helt ta ned de längsta pilskotten och om även de lägsta som man sparar är för höga kan man beskära i grenklykor för att undvika skottbildning från tappar.
Tack för era svar! Jag bifogar några bilder på buskarna (eg. mer träd än buskar) så ni får se hur grova stammarna är. Kan man ändå skära ner dem fast de är så grova? Ska man förresten skära ner dem nu på hösten? Jag trodde det var på vårvintern. Jag är nu helt bestämd att skära ner dem och har som tur är fått med maken på det hela också. Han kom hem tidigt idag och fick se hur mycket pilarna skuggar allt annat i trädgården. 
mariahe
13-09-2004, 21:39
Jag kan nog säga att min var nästan lika tjock - jag kapade på hösten och det funkade - vet eg inte vad som är bäst men de verkar tåliga Om du inte vill ta allt på en gång så kan du ju kapa en eller två av dem och spara de andra till året därpå. /Maria i Luleå
Vackra bestånd!
Vårvintern är bättre om du vill ha föryngring.
Du kan börja med att kapa t ex hälften i varje bestånd, ända nere vid marken, för att se hur ljusinsläppet blir. Är du inte nöjd tar du fler.
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 08-09-2004, 15:28) Med pilbuskar kan du nog göra som du vill med, själv så tycker jag att dom är jättefina som stamträd. Jag stammar upp mina hela tiden, sågar av grenar nerifrån och glesar ut kvistarna ("grenarna") i kronan rejält. Jag har en kompis som låter sin bollpil växa som ett runt klot hela tiden för hon rymmer den inte som fullvuxen utan håller ner den med vår och höstklippning. Hoppas du får fler råd så du vet vad du vill göra. Under mina 2 träd så har jag planteringar av trolldruvor, hostor, liljor m.m. /Helen Bollpil är jag lite nyfiken på och undrar om någon har mer erfarenhet av detta träd. Måste man klippa den för att den ska få bollformen? På namnet låter det ju som om den naturligt bildar en boll. För er som bor i Sthlms norra delar och kanske ev har åkt på "stora vägen", Bergtorpsvägen norrut mot Vallentuna och passerar Löttingelundsvägen, därefter på höger sida står ett antal träd, ser ut som olivträd som jag fått för mig är bollpilar. Är det någon som sett dessa och kan identifiera dessa ? Är denna form av pil lika vattensökande som vanlig pil "Salix"?
Katti med torpet
19-09-2004, 07:22
CITAT (ingmet @ 18-09-2004, 22:37) Bollpil är jag lite nyfiken på och undrar om någon har mer erfarenhet av detta träd. Måste man klippa den för att den ska få bollformen? På namnet låter det ju som om den naturligt bildar en boll. För er som bor i Sthlms norra delar och kanske ev har åkt på "stora vägen", Bergtorpsvägen norrut mot Vallentuna och passerar Löttingelundsvägen, därefter på höger sida står ett antal träd, ser ut som olivträd som jag fått för mig är bollpilar. Är det någon som sett dessa och kan identifiera dessa ? Är denna form av pil lika vattensökande som vanlig pil "Salix"? Jag är också förtjust i bollpil, har tyvärr ingen själv än men det kommer nog. De lär växa bollformat alldeles på egen hand. Tror mig ha förstått att bollpilsträd ofta är ympade på en annan stam för i sig själva är de mer buskväxande, rätt eller fel? Ympning vill jag inte ge mig in på men kan man ta ett boll-pilsskott och stamma upp det till ett träd vore det ju toppen. Stora bollpilar i Sthlm kan du se vid Älvsjömässans parkering, där finns även gamla klotlönnar som också är mycket impnerande.
Maria R
19-09-2004, 09:11
Salix fragilis 'Bullata' är en klon av vanlig knäckepil. Jag utgår ifrån att Bullatan är inympad, någon som vet på vilken grundstam? Vet inte om det skulle fungera att stamma upp ett skott av Bullatan, men det vore rätt trevligt med bollformade buskar på marken också. Vore kul att höra om det är någon som har erfarenhet av detta.
Om man skulle lyckas med att sätta ett skott som får bli en bollformad buske så skulle det kunna vara rätt snyggt att sedan stamma upp busken -något för ett woodland!
Mvh, Maria R
Maria R
19-09-2004, 13:27
Tittade lite närmare på en Bullata idag, och såg faktiskt inga spår efter att den skulle vara ympad.
I så fall skulle det kanske fungera att stamma upp ett eget exemplar efter ett skott.
Maria R
Jag minns inte om den är ympad och på vad i sådana fall, har för mig att man förökar denna med stickling. Har en vän som tagit stickling och denna blev liten och klotrund också. Jag tror att snart alla kallar dem bollpil på svenska, men de kallas också för systerbäckpil, klotpil, finsk pil eller terijokipil. För att vara salix har de ett litet rotsystem, men som alla andra i släktet är de törstiga och står de torrt med en vattenledning i närheten kan de nog säka sig in i den också. Som en boll och senare med lite mer tillplattad krona växer de alldeles av sig själva utan beskärning. Enda nackdelen med dem här i zon 3 tycker jag är att de inte alltid klarar snön innan de fått rejäla stammar, trots att det ofta står snötålig i reklamen. När de töar och snön inte faller av de täta bollkronorna händer det att träden viker sig.
Maria R
19-09-2004, 15:10
titta! på den där bilden, (är det i Täby månne?) ser man en som är förgrenad rätt långt ner -vad jag menar skulle vara ett snyggt litet träd i ett woodland.
Maria
Hej Maria, Träden på bilden står i Finland. Ibland förgrenar de sig under kronan. Man kan klippa upp dem också för att kronan inte ska hasa i backen, och då ser man mer av det grövre grenverket. Stamskott skjuter de ofta rikligt, ungefär som en lind.
Med sticklingar kan man säkert föröka den flerstammigt också. Gäller att få det stabilt bara eftersom alla skott kommer att vilja bilda klotrund, stor krona. Enstammigt blir hållbarast.
Tack för alla svar, Cillas senaste bilder påminner starkt om träden jag sett utmed Bergtorpsvägen. Nästa gång jag passerar Älvsjömässan ska jag hålla utkik, tack för det tipset. De i Täby ser ut som nordiska olivträd, mycket trevliga och verkar hålla lagom trädgårdsstorlek. Klart intressant för framtida inköp.
I Stocksund, Långängen, finns också en rad, som nu är uppvuxen. Träden varierar rätt mycket där men ser trevliga ut. Olivlundar har jag också associerat till.
Trädet blir 7-9 meter högt och lika brett. Kompaktare lövverk och krona får man leta efter, det ger verkligen djup skugga under sin lilla krona.
I veckan som kommer ska jag fälla en bollpil som står på en liten radhustomt. Den har blivit nästan 10 meter hög. Pilen ska ersättas med körsbär, och pilgrenarna ska få bli flätad lövkompost. Resten blir ved till radhusägarens kamin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|