|
krickolina
08-09-2004, 15:51
Hej!
Detta blir mitt första inlägg på denna utmärkta site, full av människor med gröna fingrar. Är det någon som kan tipsa mig på ett alternativ till den myrtenplanta som jag fått med en fantastisk nätställning ovanpå, med formen av en höna. Meningen var att myrtenplantan skulle växa och fylla ut "hönan" och som sen inte skulle synas, tyvärr så dog myrtenplantan efter inte allt för lång tid trots att jag försökte hålla ständig fukt, duscha och stå ljust men inte full sol. Skulle bli jätteglad om någon kunde ge förslag på en växt som kunde ta dess plats, gärna med samma växtsätt dvs. buskigt, inte slingerväxt. Ännu mer perfekt vore det om det fanns något som trivs i full sol.
kristerh
08-09-2004, 15:53
boxbom har jag sett säljas med dessa nätformer så den kan du nog ha men den växer sakta. krister
krickolina
08-09-2004, 16:17
Bor i zon 6 så det säljs överhuvudtaget väldigt sparsamt med buxbom här, men tack ändå  Finns det överhuvudtaget nån annan växt som trivs i fönster med full sol och som har myrteplantans växtsätt och bladstorlek vilket skulle göra den så lämplig till att fylla ut/täcka in nätformen
Åsa K, zon 1
09-09-2004, 07:51
Myrten vill ha det svalt och fuktigt. Fungerar igentligen bara där det är +10-15 grader.
Om du har balkong eller trädgård så hade den trivts där under sommaren. Annars gör ett fat med stenar med vatten och ställ den på så det blir fuktigare.
Murgröna som du klär in ställningen med är snyggt också, men den vill också ha det svalt och fuktigt.
Eller en småbladig Hoya som du leder runt, den klarar och trivs med torrt innomhusklimat.
Just nu är det "inne" med Hoyor och det finns massor att välja på.
*Plättar i luften* är en liten söt sak som kunde fungera också.
Vill du absolut ha myrten så pröva igen, försök få tag på sticklingar, de kan vara lättare att "tämja".
Men hoyor och murgröna tål väl inte full sol?
Åsa K, zon 1
09-09-2004, 11:18
*full sol* Många Hoyor tål full sol, några måste ha det för att blomma. *stå ljust men inte full sol* skrev krickolina.
CITAT (krickolina @ 08-09-2004, 17:17) Finns det överhuvudtaget nån annan växt som trivs i fönster med full sol och som har myrteplantans växtsätt och bladstorlek vilket skulle göra den så lämplig till att fylla ut/täcka in nätformen  "Ännu mer perfekt vore det om det fanns något som trivs i full sol." Det skrev hon också. Jo, du har rätt, en hoya kan ju kanske passa bra.
krickolina
12-09-2004, 16:00
Tack snälla, för tipsen Ytterligare en "dum" fråga  , hoya är väl porslinsblomma, eller?! Min mamma hade sådana en gång i tiden men som jag minns det hade de ganska stora blad, vilken sort är det som är småbladig och trivs i full sol, vad heter den sorten?? Växer dessa hoyor fort och tål de att klippas samt hur ska de skötas på bästa sätt??
Åsa, mälardalen zon 2
12-09-2004, 16:17
Så himla mycket vatten behöver inte myrten jag har haft min i vanlig bostadsvärme i snart 15år och den får torka upp en hel del mellan vattningarna, de avkommor som jag tagit från denna växt har jag experimenterat med och det var de jag höll ständigt fuktiga som dog. 2 gånger har min stora myrten torkat ut så mycket att alla blad utom 2-3st har trillat bort. Vid de tillfällena har jag vattnat växten och satt en plastpåse över och bara efter någon vecka har det börjat komma nya blad på grenarna. Tyvärr har den aldrig blommat, myrten behöver sval vintervila för att blomma men annars så har den fungerat bra i rumstemperatur. Kalahari survivor har jag en växt som kallas (det är en slags kalanchoe) som klättrar snabbt och den är torktålig och klarar sol. Jag hittade min hos en av dessa stora gardencenterkedjor som finns i sverige så den är nog inte jätteovanlig. Kalahari ses här på bild (det går att läsa om den under nyheter) http://www.danflora.dk/dk/index.htm
kristerh
13-09-2004, 08:27
CITAT (Åsa K @ zon 1,09-09-2004, 08:51) Myrten vill ha det svalt och fuktigt. Fungerar igentligen bara där det är +10-15 grader. Jag har haft min myrten på fönsterbänken i köket i flera år nu fast jag har golvvärme, det blir en annan slags värme, element torkar dessvärre ut blommorna på fönsterbänken, har man inte golvvärme kan man ju testa med att ha myrten längre in i rummet med en blombelysning till krister
Krickolina- ja, hoya är porslinsblomma. Jag är ingen expert, men kolla lite på dom här sidorna så kanske du får svar på dina frågor. Swedish Hoya SocietyPierre o Maries hemsidaClub HoyaHoya
krickolina
13-09-2004, 21:07
CITAT (carol @ 13-09-2004, 13:03) Krickolina- ja, hoya är porslinsblomma. Jag är ingen expert, men kolla lite på dom här sidorna så kanske du får svar på dina frågor. Swedish Hoya SocietyPierre o Maries hemsidaClub HoyaHoya Herre du milde............... jag trodde i min enfald att det fanns en storbladig och en smalbladig  Verkar vara dags att "snöa in" på en ny favorit (till makens oerhörda "förtjusning" *blink*) , måste gå igenom de där länkarna lite noggrannare när tid gives. Min mammas hoya luktade ganska starkt, som jag minns det, finns det några av alla dessa sorter som inte har den där, i mitt tycke, "udda" lukten??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|